Nästa artikel
Snålt är roligt
Ledare

Snålt är roligt

Publicerad 3 april 2008 (uppdaterad 22 september 2010)
"Visst är det skönt när gamla fördomar ryker all världens väg. Det är precis vad som hänt mig senaste veckan. Jag har alltid varit skeptisk till det här med ekonomikörning."

Utbudet av kurser i ämnet är stort och det är inte så märkligt, av förklarliga skäl finns det ett sug efter kunskap just nu när bränslenotorna skjuter i höjden och viljan att värna om miljön aldrig varit större.

Mina hädangångna fördomar grundade sig på de färgstarka historier jag hört om de ekonomirallyn som kördes för 10- 20 år sedan. Det gällde att hålla bilen rullande, gärna i friläge och ibland till och med utan motorn påslagen, inte stanna om det inte var ett riktigt nödläge. Självklart blev det lite si och så med trafikreglerna.

Ett trist och rent farligt sätt att köra bil. Dessbättre har det inget att göra med dagens ekonomikörning, det insåg jag när Vi Bilägares testlag satte sig på skolbänken härom sistens.

Ekonomikörning är aktiv, rolig, bilkörning. Snabba accelerationer och växlingar, använd bromspedalen mindre och motorbromsa istället. Belöningen kommer vid macken, bränslekostnaderna sjunker definitivt. Jag lyckades sänka förbrukningen med 9,4 procent.

Det kanske inte låter så mycket, men om man betänker att jag har en årlig körsträcka på ungefär 5 000 mil så skulle jag med den flexifuelbil jag körde spara in drygt 7 000 kronor. Pengar som jag kan ha betydligt roligare för än att spola ner dem i bränsletanken. Dessutom besparar jag miljön utsläpp från mellan 500 och 600 liter soppa.

Apropå ekonomi så trodde väl Vincent Rolandsson i Trollhättan att han skulle göra ett verkligt klipp när han lät fordonsgymnasiet i sin hemstad reparera sin gamla Mercedes.

Det blev raka motsatsen. Vi får många samtal från läsare som råkat illa ut med sina bilar på olika verkstäder, men Vincents hårresande historia tar utan konkurrens priset. Slutnotan hamnar troligen på 180 000 kr, för en bil vars marknadsvärde är högst 40 000 kr.

Den stora frågan är, hur kunde ske? Varför satte inte skolledningen stopp för penningrullningen i tid? Läs den otroliga historien i Vi Bilägare nr 5/2008.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.