Nästa artikel
Silad information om krocktester
Ledare

Silad information om krocktester

Publicerad 18 december 2006 (uppdaterad 23 september 2010)
Janne Josefsson och hans kollegor försökte ställa den svenska generalagenten för Toyota vid skampålen i SVT:s Uppdrag granskning härom veckan. Resultatet blev knappast det tunga avslöjande som brukar känneteckna det här programmet, kanske för att storyn i ärlighetens namn var lite tunn.

Utgångspunkten var att den senaste modellen av stadsjeepen Toyota RAV4 finns i två versioner, en tidig som fått 3,2 poäng mindre än en av senare datum i Euro NCAP:s krocktest. Detta på grund av att krockkuddarna utlöste ett antal millisekunder långsammare. Båda versionerna har dock fått fyra stjärnor och har därmed det bästa betyget i sin klass.
Toyota kunde helt säkert ha informerat sina kunder bättre om det här förhållandet och förtjänar således en del kritik, men det fick väl stora dimensioner i tv-programmet, med tanke på den höga säkerhetsnivå båda versionerna av bilen i grunden ändå har.

Tv-programmet visade å andra sidan tydligt på det problem Euro NCAP har med att kommunicera resultaten av sina tester till allmänheten. Och bilhandlarna gör sannerligen inte mycket för att hjälpa till. En rad anonyma inspelningar från olika bilhandlare avslöjade hur försäljare på ett missledande sätt informerar om krocktesterna. Inte genom direkt osanning, men genom att förtiga vissa fakta. Alla modeller som har fem stjärnor är plötsligt jättesäkra oavsett storlek, en femstjärnig liten bil blir i säljsnacket likställd med en femstjärnig stor bil.Tack och lov sväljer inte alla det här, men det är tillräckligt många för att det inte ska vara bra.

Euro NCAP-stjärnorna har blivit ett av de tyngsta säljargumenten för bilhandeln och används flitigt i marknadsföringen, förutsatt att bilen har minst fyra stjärnor. Är de färre är det knappast någon idé. Nu är det ju i själva verket så att en stor bil med någon stjärna mindre än en femstjärnig, liten bil är säkrare
att åka i.

Detta faktum borde man tydligare kunna utläsa i Euro NCAP-resultaten, men organisationen har hittills inte visat någon större vilja att ändra betygssystemet i det här avseendet. Däremot lär det maximala antalet stjärnor komma att utökas till sex inom kort. Då vore det läge att också börja gradera bilarna efter storleksklass.

PS. God Jul och ett Gott Nytt År önskar vi nu alla läsare. Nästa nummer av Vi Bilägare utkommer den 18 januari. DS.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.