Nästa artikel
Rosten förföljer Mercedes
Ledare

Rosten förföljer Mercedes

Publicerad 25 maj 2006 (uppdaterad 23 september 2010)
Rostproblemen förföljer Mercedes som en ond skugga. Det är nästan så man börjar tycka synd om det en gång så stolta, tyska, lyxmärket, vars image givetvis tagit stor skada av det inträffade. En bil i det här segmentet ska helt enkelt inte dras med den här typen av problem.

Vad är det då som händer? Har man haft maximal otur, eller har kostnadsjakt och vinstintresse lett till att man tagit olyckliga genvägar i produktionen?

Något rakt svar på den frågan kan vi nog inte förvänta oss från Stuttgart. Det har ändå sipprat ut att just rostskadorna på karossen delvis har sin grund i att produktionsverktygen körts för länge vilket lett till sämre kvalité. Rutinerna har givetvis ändrats nu men det blev ändå en dyrköpt erfarenhet för DaimlerChrylser.

“ett nytt trist kapitel"

Just nu ser det ut som att ett nytt, trist, kapitel i Mercedes rosthistoria är på väg att skrivas (se artikel i nummer 8/2006 av Vi Bilägare). Det är ett fåtal bilar som kommit till vår kännedom så här långt, men ingen, förmodligen inte ens Mercedes, kan idag med säkerhet säga hur omfattande problemet är.

Till skillnad mot tidigare rör det sig den här gången om ett mycket allvarligt rostproblem. Några rostfläckar på skärmar och dörrkanter överlever man, men att hjulupphängningen plötsligt säckar ihop därför att fjädersätet rostat sönder kan leda till en mycket allvarlig olycka.

Om det som i Tore Jirholts fall, vilket vi berättar om i senaste numret, inträffar på vänster framhjul, kan bilen, utan att man som förare har en chans att avvärja det, styra över vägen rakt mot mötande trafik. Konsekvenserna av det är inte svåra att räkna ut.

Det man innerligt får hoppas nu är att Mercedes agerar snabbt och gör en återkallelse för kontroll och åtgärder av de bilmodeller som är i farozonen, givetvis utan att det ska drabba ägarna ekonomiskt. Bilägarna har inte en rimlig chans att själva konstatera hur det står till med fjädersätet som för det mesta göms under lager av smuts och rostskyddsmassa.

PS. För första gången är nu en majoritet av stockholmarna enligt en färsk opinionsundersökning för att trängselskatten permanentas. 46, 5 procent säger ja, 40,5 nej och 13 procent vet inte. DS 

Vad tycker du? Har du ändrat din inställning till trängselskatterna i Stockholm sedan försöket inleddes och i så fall varför?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.