I det ena fallet handlar det om avsaknaden av stänkskydd på Ford C-Max, ett faktum som nu, ett par år efter att bilen lanserades, är på väg att orsaka svåra rostskador. Vi varnade för den här utvecklingen i samband med vårt rostskyddstest när bilmodellen var ny och nu bekräftas det av Ford-ägare som hör av sig och klagar över att deras bilar börjat rosta.
För en del år sedan var stänkskydd obligatoriskt på bilarna. Det var modell XL som gällde då och vackra var de minsann inte. De som designade bilar på den tiden var säkerligen lyckliga över att slippa rita in de fula gummilapparna på sina skisser. Men att helt utesluta dem var kanske när allt kommer omkring inte så klokt, resultatet kan avläsas på C-max.
“Ingen vidare kundvård"
Ett par små stänklappar bakom framhjulen, för ett par hundralappar, förhindrar att stensprut skadar lacken och att bakskärmar och dörrkarmar börjar rosta. Nya C-Maxbilar säljs numera med skydd monterade, medan ägare till äldre bilar får fixa det själva, eller på verkstad för 800 kronor.
Ingen vidare kundvård från Fords sida, dessutom ganska osmart med tanke på den badwill framtida rostskador kan komma att innebära för märket. Det borde ligga i tillverkarens intresse att se till att varenda C-max har stänkskydd.
I det andra fallet handlar det om glödlampsbytet på vår långtestbil Renault Modus, som blev en ren prischock. En glödlampa kostar under hundralappen, men arbetskostanden för bytet, som måste göras på verkstad, gick på 1 120 kronor eftersom hela frontpartiet på bilen måste demonteras för att man ska komma åt lamporna. Rent vansinne!
Tyvärr är Renault långt ifrån ensamma om de här dumheterna. När Vi Bilägare för en tid sedan undersökte hur krångligt det är att byta lampor på ett 20-tal nya bilar, blev hälften underkända, en lekman klarar det helt enkelt inte. Går vi något decennium bakåt i tiden var det självklart att man skulle kunna byta lampa själv och ofta hade man reservlampor liggande i handskfacket. Idag är det knappast någon vits längre, det är bättre med telefonnumret till verkstan så att man kan boka tid direkt.
På tal om arbetskostnader så höjer jag också på ögonbrynen för Volkswagens pris på byte av vindrutetorkare. För att snäppa på ett par torkare fram och en bak på vår långtest-Passat debiterade verkstan 392 kr. Det var mer än de tre torkarna kostade tillsammans - 353 kronor.
Nästa gång klämmer vi dit torkarna själva.
PS. 2007 blir ett bilår då nyheterna kommer att dugga tätt. Vi har gjort vårt urval av de hetaste nyheterna och presenterar i senaste numret en överskådlig sammanställning. DS
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.