Det är att tro lite väl mycket om vad en tidning kan åstadkomma.
Men visst är tanken med en enkel, funktionell bil som inte kostar skjortan
intressant. En bil som dessutom är billig att serva och underhålla genom att
den tekniskt sett är lite enklare konstruerad.
En dröm kanske? Nej faktiskt inte, bilen finns redan, men
har inte letat sig till Sverige ännu, kommer kanske om ett år. Mot bakgrund av
vad jag just berättat, förstår ni säkert att vi inte kan vänta så länge med att
ta reda på sanningen om Dacia Logan - Europas billigaste kombi. Den byggs i Rumänien
i Renaults regi och består till stor del av beprövade komponenter från Clio och
Mégane.
Sökandet efter den sjusitsiga varianten, som i enklaste utförande
går att få för strax över 100 000 kronor, pågick i fl era veckor. Det var inte
lätt uppbringa någon, bilen säljs visserligen i Tyskland, men det är minst sex månaders
väntetid på Dacia där. Vår reporter Tommy Wahlström gav dock inte upp och till slut
fi ck han napp i Ã-sterrike. En bilhandlare i Wien hade ett exemplar som han var
villig att släppa på export till Sverige.
Hur det går med importen och om Dacia Logan är den billiga folkkombi
som många hoppas på ska vi återkomma till i en reportageserie under hösten och
vintern och som börjar i Vi Bilägare nr 17/2007.
NILS-ERIC FRENDIN
CHEFREDAKTÃ-R
Vad tycker du?
Gå in på www.vibilagare.se, klicka på Forum och ge
dina synpunkter på ledaren på vårt diskussionsforum.
Eller e-posta direkt till Nils-Eric Frendin.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.