Nästa artikel
I mål efter 20 000 mil
Ledare

I mål efter 20 000 mil

Publicerad 5 december 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
Det är bokslutstider på Vi Bilägare och det har räknats och räknats till långt in på småtimmarna den senaste tiden. Nej, det handlar inte om tidningens debet och kredit utan om bilarna i Sveriges enda riktiga långteststall.


Våra fem nyinköpta bilar har just rullat i mål efter tolv
månaders körning och närmare 20 000 avverkade mil. Nu har vi summerat
deras fel och förtjänster och eftersom vi äger bilarna har vi koll på varenda
krona de kostat under den här tiden. 





Ekonomiskt är långteststallet ingen lysande affär som du kan
se av sammanställningen i senaste numret av Vi Bilägare (18/2007) men som konsumentjournalistik
är det briljant och helt klart värt sitt pris. Till skillnad från de tidningar
som bara lånar in bilar för en vecka, fjorton dagar, får vi en allsidig bild av
hur våra bilar är att äga och köra under en längre period, inte minst i alla
typer av väglag, sommar som vinter.





Långkörningen, 4 000 mil per bil, vilket motsvarar flera
års körning för en normalbilist, avslöjar också obönhörligen den tekniska
kvalitén, något som i år grumlar bilden av Citroën Picasso till exempel. Att vi
äger långtestbilarna ger oss också en viktig inblick i hur väl märkesverkstäder
och annan service fungerar.





Tankeställaren det här året är det chockartade värderaset på
bilarnas extrautrustning, efter ett år har mer än halva värdet  försvunnit. Den som månar om ekonomin bör
alltså fundera noga på vilka extrapylar nya bilen ska ha.

Vad tycker du?

Gå in på Vi bilägares Forum och ge dina synpunkter på ledaren på vårt diskussionsforum. Eller e-posta direkt till Nils-Eric Frendin.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.