Våra fem nyinköpta bilar har just rullat i mål efter tolv
månaders körning och närmare 20 000 avverkade mil. Nu har vi summerat
deras fel och förtjänster och eftersom vi äger bilarna har vi koll på varenda
krona de kostat under den här tiden.
Ekonomiskt är långteststallet ingen lysande affär som du kan
se av sammanställningen i senaste numret av Vi Bilägare (18/2007) men som konsumentjournalistik
är det briljant och helt klart värt sitt pris. Till skillnad från de tidningar
som bara lånar in bilar för en vecka, fjorton dagar, får vi en allsidig bild av
hur våra bilar är att äga och köra under en längre period, inte minst i alla
typer av väglag, sommar som vinter.
Långkörningen, 4 000 mil
års körning för en normalbilist, avslöjar också obönhörligen den tekniska
kvalitén, något som i år grumlar bilden av Citroën Picasso till exempel. Att vi
äger långtestbilarna ger oss också en viktig inblick i hur väl märkesverkstäder
och annan service fungerar.
Tankeställaren det här året är det chockartade värderaset på
bilarnas extrautrustning, efter ett år har mer än halva värdet försvunnit. Den som månar om ekonomin bör
alltså fundera noga på vilka extrapylar nya bilen ska ha.
Vad tycker du?
Gå in på Vi bilägares Forum och ge dina synpunkter på ledaren på vårt diskussionsforum. Eller e-posta direkt till Nils-Eric Frendin.Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.