Tre frågor har högsta prioritet. Trängselskatten är förstås en av dem. Hur ska rösterna räknas, bara i Stockholms stad eller ska kranskommunerna läggas till också? I det ena fallet blir det ett ja och i det andra ett nej och hur det än blir så lär det skrikas i högan sky från någondera lägren. Det är en ödets ironi att Stockholmsförsöket från början inte utformades så att det gav en klar och tydlig vägledning för beslutsfattarna.
En annan fråga är om den nya regeringen vill att miljöbilsboomen, som på allvar startade med just trängselskatteförsöket, ska fortsätta? Ja, då är det bråttom att göra något åt det höga etanolpriset. Idag är det dyrare att köra på etanol än bensin och många som satsat på en flexifuelbil är nog rätt besvikna på utvecklingen. Det var ju inte det här som var meningen, att etanolbilen skulle köras på vanlig “smutsig" soppa.
“priset alltid hållas nere"
Ska etanolen ha en chans att bli ett varaktigt alternativ måste priset alltid hållas nere på en nivå under vanlig bensin, ett lagom spann på tre, fyra kronor eller så. Det har pratats om sänkt moms från alliansens sida, men varför inte ta bort den helt? Då skulle garanterat ännu fler köra med sprit i tankarna.
Den tredje frågan är alliansens förslag att göra om trafikförsäkringen och låta den stå för alla samhällets kostnader för sjukskrivning och rehabilitering i samband med trafikolyckor. Ett fullständigt vansinnigt förslag som skulle innebära drastiska höjningar av försäkringskostnaderna för den enskilde bilägaren. Så gott som alla bilistorganisationer (Försvarets Motorklubbb är ett undantag) har gjort tummen ner för förslaget.
Ett gott tecken är väl att förändringen, som skulle vara genomförd redan från första januari nästa år, nu inte tycks bli av förrän tidigast 2009. En ordentlig remissrunda ska hinnas med först bland olika instanser.
Personligen hoppas jag på ett rungande nej från dessa.
PS. Det är nog många som skippar "momsen" på hastigheterna nu när fartböterna höjts, men den som är tillräckligt tät kan förstås kosta på sig att strunta i det. Den finska modellen däremot skulle svida lika hårt för fattig som för rik - där är böterna inkomstrelaterade. DS
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.