Nästa artikel
Första, andra, tredje...
Ledare

Första, andra, tredje...

Publicerad 22 maj 2008 (uppdaterad 22 september 2010)
"Det har blivit dags för epilog i äventyret Dacia Logan. Artikelserien om Europas billigaste kombibil har väckt ett intresse och engagemang långt utöver vad vi någonsin kunnat föreställa oss."

Förvisso var det ett annorlunda grepp att köpa en bil som inte ens finns på den svenska marknaden än. Några av medarbetarna på redaktionen knorrade men faktum är att Dacia Logan har engagerat mer än vad mången annan "finare" bil lyckats med.

Det är lätt att förstå - konceptet är kittlande, en helt ny, sjusitsig kombibil, med hyggliga köregenskaper och åtminstone en viss säkerhetsnivå, till priset av vad en bättre begagnad bil kostar. För att komma ner i samma prisnivå som Dacian, 107 000 kr, får man se sig om efter fem-sex år gamla bilar med minst 5 000 mil på vägmätaren.

Säkert var det en del som förväntade sig en rejäl sågning från Vi Bilägares testlag, men den kom aldrig. Visst fi nns det saker att kritisera i Dacian, som säkerhetsnivån, endast godkänt, tre stjärnor i Euro NCAP, men för övrigt klarar sig bilen riktigt bra. Inga toppar, men heller inga floppar.

Det som framför allt gör Dacia Logan intressantär att den som koncept ligger rätt nära vad som skulle kunna vara en ny europeisk, billig, folkbil. Kostnaderna för design och utveckling är minimala, komponenter och motorer kommer från redan befi ntliga bilmodeller. Ta från hyllorna och bygg enkelt är ledordet och det fungerar uppenbarligen. Det är flera månaders väntetid på en ny Dacia Logan.

I höst kommer bilmärket till Sverige och då har importören Renault en grannlaga uppgift i att välja utrustningsnivå. Frestas man att plocka in för mycket finesser skjuter priset i höjden och då har man spelat bort bilens bästa kort.

Nu ska vår testbil säljas och det gör vi genom att låta läsarna bjuda på den i en äkta auktion på tradera.com. Utgångspriset är en (1) krona! Passa på och lägg ett bud, auktionen pågår under perioden 26 maj till 1 juni.

P.S. Det egna märket ligger nästan alltid i topp när ägarna rangordnar Sveriges mest sålda bilar i AutoIndex 2008. Handen på hjärtat, hur nöjd är du med din bil, blir det samma märke nästa gång? D.S.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.