Nästa artikel
Entusiasternas tid är nu
Ledare

Entusiasternas tid är nu

Publicerad 5 juli 2010 (uppdaterad 22 september 2010)
"Det brukar talas om att det finns gott om Saab-entusiaster som håller på sitt märke i vått och torrt - och det kanske är dags för de att kliva fram nu."

Så var då årets andra stora bilpremiär för svenskt vidkommande avklarad.

Först ut var Volvo S60 och nu har Saab 9-5 rullat ut från fabriken i Trollhättan, rakt i händerna på ett körsuget journalistuppbåd. En av dem var Vi Bilägares egen Marianne Sterner, som liksom många av sina kollegor, lät sig imponeras.

"Bilen är härlig att köra och tillräckligt avancerad och komfortabel för att kallas premium", är hennes sammanfattning. Länge såg det under fjolåret ut som om vi skulle få se slutet på den drygt 60-åriga biltillverkarepoken i Sverige.

Volvo fanns det hela tiden hopp för men Saab-fabriken var ju i princip nedlagd och därför känns det extra roligt att nu se 9-5 rulla ut i försommargrönskan. Det är givetvis för tidigt att blåsa faran över, det måste till en säljframgång också, men målet har satts ganska lågt, 15 000 bilar i år, vilket inte torde vara någon omöjlighet.

Prismässigt står sig Saab bra mot sina tyska huvudkonkurrenter, Audi och BMW. Den alltid lika optimistiska styrelseordföranden, Viktor Muller, ser inga problem, enligt honom finns det 40 miljoner presumtiva kunder i den nisch där Saab tävlar.

Osvuret är bäst, men det brukar talas om att det finns gott om Saab-entusiaster som håller på sitt märke i vått och torrt och det kanske är dags nu att de kliver fram. Personligen väntar jag med spänning på kombimodellen som lanseras nästa år.

Sedaner är visserligen vackra att se på och 9-5 är inget undantag, men med det designmode som råder nu, med starkt sluttande bakdelar, blir det ofta lite trångt i baksätet så kombi är min melodi. Trånga baksäten eller inte var en av många egenskaper som skulle fingranskas på årets långtestbilar när semestertestet avverkades.

Det är den största utmaningen som våra testbilar antar med maximalt med last och passagerare på alla sittplatser. Då gäller det att bilen behåller sina köregenskaper och att passagerarna inte råkar i luven på varandra i trängseln.

Vi fick en solklar vinnare, Peugeot 3008, som med sin rymd och sina spatiösa glasytor, aldrig ens var hotad som årets "bästa semesterbil". Skoda Yeti knappade in, men förlorade komfortmässigt på grund av ett mycket besvärande vägbuller i kupén.

Till sist får jag hälsa Fiat och Alfa Romeo välkomna tillbaka till den svenska bilmarknaden. Italienarna gör  en nysatsning på Sverige och det är bara att hoppas att det går vägen nu.

Fiat och Alfa har många intressanta och prisvärda modeller, inte minst miljöbilar, i sitt program, som under några år gått vår näsa förbi när Sverigeagenturen legat nere.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-05 14:09
Patrik E (ej verifierad)

Har faktiskt provkört den nya SAAB:en i helgen och trots att jag inte är "SAABian" var bilen verkligen underbar att köra. Bra motor-respons, fin interiör underbart chassi och faktiskt snyggare i verkligheten än på bild. Jag och min fru har t o m bestämt oss för att byta bort vår Toyota RAV 4 till förmån för den nya SAABen. JAg kan nämna att vi fick en bra rabatt på SAAB, Aftén bil, i Åkersberga. Toyotan rekommenderade de att jag säljer privat eftersom de inte kan betala samma pris som man får om man säljer den privat på tex "bilweb.se" Ett ärligt svar, bra bemötande!

#2 • Uppdaterat: 2010-07-05 16:18
bertil (ej verifierad)

Jag har ocksa nyligen provkort nya 9-5:an for knappt 2 veckor sen. Och fast jag nyligen provkort manga bra bilar, som BMW X1, Mercedes GLK, Audi A5 Sportback och Audi 4 och manga andra, har jag aldrig haft en sa skon korupplevelse som nar jag korde nya Saaben. Jag var skeptisk till att den va sa stor, men det stammde precis vad motorjournalisterna skrivit att det kanns sa latt och liten att kora. Och vilken forarplats!!! Har aldrig sett nagot sa tilltalande tidigare. Och vilken skon fjadring.Jag trivdes sa bra med bilen, jag kande mig helt sald for den och tankte att min nasta bil maste bli den nya SAAB 9-5 eller mojligen nya 9-3 (2012) om den kommer att bli lika bra och tilltalande. Har tidigare haft 2 Saab 99/900 halvkombi och senare har jag haft Audi 100 (2 st) och Toyota Camry (2 st) och sen en fullutrustad Volvo S 80, 2.9 och just nu kor jag en ny Subaru Impreza 2.0 aut. Bra bil, harlig i vintras, tog sig fram overallt. men jag ar missnojd med forarstolen, den ger inget stod pa langturer, precis som Vi Bilagare skrev i sin langtidstest. Likasa ar det for mycket buller i kupen. Men i nya SAABen satt jag som en kung, vilka stolar och tyst gar den. Vad roligt att den bilen inte gick i graven innan den kom ut.
Bertil

#3 • Uppdaterat: 2010-07-06 12:50
Kaj (ej verifierad)

Var förbi i Kungsängen o kika på nya 9-5:an - såg väl OK ut, men lite gammaldags med en mörk kupe och en ca 20 år gammal instrumentbräda - med en inte allt för hög 'plaststandard'! Saknar ett modernare 'tänk'. Sen hör det till saken att ingen av säljarna var intresserad av mig som kund, ingen kom fram och det blev naturligtvis ingen provkörning och därmed säkert inget bilköp!! Så kan det gå när inte säljarna är på tå!

#4 • Uppdaterat: 2010-07-07 01:40
Smithy (ej verifierad)

15 000 bilar?
Var det inte 50 000?
Eller menar du 9-5:an enbart?

#5 • Uppdaterat: 2010-07-11 13:50
Fordonsutvecklaren (ej verifierad)

Jag har också varit ute åkt nya 95, både fram och bak, och måste säga att den blir bättre och bättre.
Det här med att baksätet skulle vara trångt förstår jag inte riktigt hur ViB har kommit fram till...
Min enda anmärkning på det är att det kan upplevas som en aning lågt till tak för personer som är över 185 cm långa.
Jag själv åker mycket bra och är just 185 cm, min kollega som är nästan 2 meter upplevde det dock som lite lågt.
Benutrymmet där bak är enormt, även när en lång person sitter i framsätet med benutrymme över.
Sittbredden bak upplevde jag som bra också.
Instrumentpanelen gillar jag också och håller inte alls med om att den skulle vara tråkig, gillar man inte färgen så är det väl bara att beställa ett annat inredningspaket med andra färger, lite synd att de flesta demobilar här i Stockholm bara verkar ha svart/grå inredning.
Instrumenteringen vågar jag säga att den är bäst i klassen, tydlig och snygg.
Vi körde 160 hästars dieseln och den gick mycket bra, både pigg och har trevlig karaktär.

#6 • Uppdaterat: 2010-07-12 13:50
Rune (ej verifierad)

Hvis man sitter midt i der bak, så mister man et par cm. Jeg er 178cm høy, og satt bra på sidene, men i midten var jeg glad bilen hadde godt dempesystem.
Men... Man sitter jo ikke bak når man kjører bil! Så jeg har bestilt en likevel, og jeg teller timene til den dukker opp! :D
Takk Saab for et fantastisk produkt!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.