Skeptikerna och tvivlarna till en lyckosam utgång av affären Koenigsegg och Saab är många och visst har den skånska biltillverkaren en del i bagaget som tynger, bland annat en konkurs och en del juridiska tvister. Men varför se bakåt, det här är av allt att döma Saabs sista chans, så varför inte låta dem ta den. Om finansieringen lyckas kan det rent industriellt bli ett riktigt bra äktenskap.
Visst är det underligt att ett pytteföretag som Koenigsegg med en årstillverkning på en handfull bilar och en omsättning på 100 miljoner kan köpa en i jämförelse bjässe som Saab Automobil. Men underliga saker händer i bilvärlden. Hade någon för ett år sedan sagt att Hummer skulle bli ett kinesiskt bilmärke, att småbilstillverkaren Fiat skulle köpa jänkebilstillverkaren
Chrysler och att Opel skulle bli ryskt hade jag nog ruskat ordentligt på huvudet. Men nu är det icke desto mindre ett faktum, det är nya tider, en ny giv i bilvärlden. Och det är precis vad jag tror den behöver. Kanske ska det i själva verket visa sig att den globala finanskrisen blev en för länge sedan urspårad och omvärldsförblindad bilindustris räddning.
Förmågan att tänka nytt, i okonventionella banor, behöver ibland en rejäl knuff för att det ska gå framåt. Om inte den ena tilltänkta parten efter den andra till Saab hade förkastats hade Koenigsegg kanske aldrig fått en chans att lägga fram sin idé. I skrivande stund är det inte mycket känt om konceptet, men när man funderar över partnerskapet är det lätt att se både fördelar och gemensamma nämnare.
Tekniskt och ideologiskt är andan närbesläktad i företagen, Koenigsegg bygger visserligen extrema sportbilar, men Saab har också ett sportigt arv som man försökt bevara genom åren, även om det mest blivit familjebilar av de vidlyftiga koncept som visats upp. Här kan de nya ägarna kanske lyfta Saabs image ett snäpp. Globalt sett är Saab en liten spelare och då behövs det något extra för att synas.
Koenigsegg har en del annat användbart i sin verktygslåda också, som plugin-elbilar, patent på bränslesnåla motorer och precis som Saab bygger man etanolbilar, men deras är något snabbare, CCXR-modellen gör 0-100 på 2,9 sekunder.
Om man tänker lite längre än kofångarna räcker så är det framför allt skönt att de anställda på Saab nu får lite andrum och kan njuta av sin sommar och semester utan krigsrubriker på näthinnan.
Trevlig sommar alla läsare!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Framförallt kan man ju lyfta fram det sista stycket.
Väldigt skönt att de anställda får lite mer hopp om trygghet.
Är det inte konstigt att Saab under sina 60 år som biltillverkare har haft två ägare som visar upp precis samma svaghet; ointresserade av att utveckla biltillverkningen. Varför ägde Wallenberg/Investor Saabs personbilstillverkning i 40 år utan att egentligen bry sig. Sedan kom GM som aldrig förstod sig på företaget.
Utifrån dessa usla ägare är det ännu mer märkligt att ett så starkt varumärke vuxit fram (eller kanske just därför!)
Ja det är märkligt att dessa usla ägare har under 60 år stoppat in sitt riskkapital i företaget och aldrig lyckats få någon avkastning. Ibland kallas det långsiktighet, nu i backspegeln något annat.... Vem är nästa att satsa??? Riskkapitalister eller skattebetalare??
Jan L.
Obs jag ifrågasätter inte vad du skriver utan håller med om mycket. Men om varumärket är så starkt som du säger. Borde då inte flera intressenter varit intresserade tex Toyota eller annat japanskt märke. en istället så fastnar man för Königsegg och dess finansiärer. När man fastnat för dessa intressenter så funderar man på vilka de andra "seriösa" intressenterna var om nu varumärket Saab är så starkt !? Inte var Toyota med bland intressenterna av detta varumärke Saab det är jag övertygad om, men jag är lika övertygad om att de varit utmärkta ägare för Saab. Och lika skeptisk är jag till nuvarande eller kommande ägare. Undrar om an inte är ute efter EIB pengar bara.
Och återigen vilka var de andra intressenterna av detta starka varumärke.........;o) Ursäkta att jag målar f-n på väggen men jag kan inte låta bli att vara misstänksam vad gäller dessa nya ägare vad de är ute efter.
Jovisst Conny, vad sjutton ska Saab ha med Koeniggsegg att göra?
Det är knappast seriösa spekulanter, förmodligen enbart lycksökare.
Samtidigt är det väl inte så konstigt att Toyota eller någon annan japansk tillverkare inte lämnar bud på Saab, det finns väl inte så mycket som intresserar dem.
Det vore väl närmare om t.ex. Fiat eller VW visat mer intresse.
Här är iallafall lite bilder på nya flaggskeppet:
http://www.autobild.de/artikel/der-neue-saab-9-5-2010-_939784.html?bild=20
Varumärket är nog ok men inte resten.
Till Conny
Jag tänker inte debattera Koenigsegg. Jag vet inte mer än vad som står i media. Jag har dock lite svårt att förstå att GM sitter och förhandlar med något som egentligen är en lycksökare. GM vill säkert att Saab ska leva vidare om inte annat för att Saab i åratal kommer att köpa komponeter från GM. I princip alla motorer kommer från Tyskland.
Sedan detta med starkt varumärke. Alla biltillverkare har järnkoll på båda sig själva och konkurrenterna och nog skulle man vara ganska udda i bilbranschen om man påstod att Saab var ett svagt varumärke? En definition på starkt varumärke kan vara att varumärket engagerar. Och då finns det inget annat märke som genererar så mycet inlägg på nätets alla forum. Se på dig själv? Skriver inte du mer om vissa märken än andra?
Sedan detta om att köpa eller inte köpa. ALLA biltillverkare har fullt upp nu med att bara överleva. Se på försäljningen av Opel. Det vara bara Fiat av biltillverkare som visade (visst) intresse. Volvo verkar bara ett par kinesiska tillverkare fundera på. Chrysler hade bara en spekulant - Fiat.
När det gäller Toyota så tror jag att de är värre ute än många tror. Toyota har fått GM-sjuka! Man har vuxit för fort och gått och blvit byråkratiskt, trögstyrt och i viss mån tappat fokus på kvalteten.
Åter till Saab. Jag tycker ändå att det är obegripligt att denna lilla bilproduktion i en liten randstat i Europas utkant har lyckats hanka sig med i 60 år och gör bilar som ändå nämns i samma sammanhang som tyska prestigedito och detta med två ointresserade ägare sedan decennier.
Framtidens biltillverkare bör satsa på totalt miljötänkande vid produktion av ett fortskaffningsmedel, som på marknaden betingar ett pris så lågt att gemene man har råd att införskaffa sitt fordon. Samma modell kan tillverkas för 2,4,6,8 alternativt 10 passagerare. Motor med möjlighet att variera bränslet från el till ved. Maxfarten kanske kan vara 100-110km/tim. Att tillverka bilar med uppåt 1200hk och närmare 400km/h,borde förbjudas enl.lag.
Dessa tankar är sprungna ur sunt förnuft. Efter sådana funderingar framstår SAAB:s nya ägarkonstellation som ett tveksamt steg i utvecklingen mot en framtida familjebil. Världsekonomin och globala miljölagar kommer kanske ej att tillåta tillverkning av fordon med den fantasifulla och orimliga prestandanivå vi i dag rör oss med.
SAAB MÅSTE I ETT SÅDANT PERSPEKTIV KANSKE BÖRJA TAGGA NER SNARAST!? Jag är en fyrtiotalist som bor på ett torpställe från 1800-talet utan indraget vatten o avlopp. Jag har ej några planer att höja min standard eller att inhandla en KOENIGSEGG CCRX. Jag vill vara god mot vår sargade planet!!!!
Tack för ordet.
Har kört en hel del olika bilmärken som varit i familjens ägo under åren. Bl.a. Bmw Mercedes Honda Toyota Nissan Golf, Opel m.m.
Men efter jag köpte min första Saab så insåg jag väldigt snabbt att det inte finns något annat märke som jag kan tänka mig. En Saab för mig fömedlar en känsla av individualism, egenhet, en känsla av att inte som andra vara med i den påtvingade prestigehyster, som ex en del välkända tyska biltilverkare utstrålar.
Många tycker att Saab inte lirar i högsta premiumdivision.
Men jag tror att det kan vara en av Saabs styrkor. Man har skapat ett eget segment. Jag tror att det är därför det är lätt att ta Saab till sitt hjärta. Och jag tror också att det är därför som man har lyckats överleva alla försök till strypning av märket både från GM, Opel och en viss s.k förstå sig påare på bilar anställd av Aftonbladet.
I alla fall är det så för mig.
Sedan är det upp till andra att hålla med mig eller inte.
Saab är ett starkt varumärke som engagerar i bland annat Sverige, Storbritanien, Tyskland och USA. Världens mest kände Saab-entusiast, Steve Walde, är Australiensare.
Däremot kan det vara så att Saabs position på marknaden och Saabs företagsklimat inte passar med t.ex. Toyotas. Även om inget sagts om den saken tror jag föresten även Toyota drabbats av vikande försäljning. Toyota är också kanske inte rätt företag att utveckla Saab. Toyota gör riktigt bra bilar, men det innebär inte att företaget Toyota är bra för företaget Saab.
Vad investor tänkte som lät Saab köra med enbart tvåtaktsmotorer genom hela 50 och 60-talen vet jag inte, men inte använde de huvudet.
Vad GM tänkte med när de lät Saab spruta ur sig koncept men aldrig sätta någonting i produktion vet jag inte heller, men inte var det huvudet.
Saab går att vända. Med rätt folk.
Jag hoppas de hittat rätt folk nu!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.