Nästa artikel
Det bidde bara en tumme...
Ledare

Det bidde bara en tumme...

Publicerad 14 juni 2006 (uppdaterad 23 september 2010)
Droppen urholkar till sist stenen… I artikel efter artikel har Vi Bilägare genom åren pekat på de orimligt höga servicekostnaderna för personbilar. Moderna bilar kräver allt mindre insatser i form av service och vid våra verkstadstester har vi konstaterat att bilarna ibland inte tillbringar särskilt många minuter i servicehallarna. Ändå går notan för det mesta på tusentals kronor.

Den så kallade eftermarknaden, service och reparationer, är bilföretagens i särklass största inkomstkälla och viljan att priskriga inom detta område har varit lika med noll. Tills nu, när Volvo kan sägas ha kastat handsken.

Visserligen är handsken mera att betrakta som en “tumme" eftersom bara nya bilar från årsmodell 2007 kommer i åtnjutande av rabatten på i runda slängar 30 procent. Men det är ändå ett steg i rätt riktning. Låt oss hoppas att det här utmanar konkurrenterna tillräckligt mycket för att vi ska få se sänkta servicepriser överlag framöver. Vilket bilmärke blir först ut att möta Volvo?

“det här snikna upplägget."

Samtidigt som det här beskedet givetvis är glädjande för nybilsköpare är det också en besvikelse för dem som äger en något äldre Volvobil som fortfarande har ett serviceschema att följa. Här gäller alltjämt den gamla, högre, prissättningen. Det kan innebära att man kan få punga ut med 1 500 - 2 000 kr mer för en vanlig service, jämfört med nybilsägarna.

Om Volvo räknat med goodwillpoäng på det här marknadsföringsgreppet så har man spelat bort dem i samma ögonblick som man valde det här snikna upplägget.

Kanske räknar Volvo med att servicerabatten ska stimulera kunderna att byta upp sig till ny bil, men den kan lika väl få missgynnade Volvo-ägare att i fortsättningen välja alternativa, privata, serviceverkstäder. Garantierna på bilarna gäller numera oavsett om serviceboken stämplas av icke auktoriserade verkstäder, så länge jobbet utförs på ett fackmannamässigt sätt.

Volvo inser säkerligen den risken eftersom man som ett slags kompensation erbjuder ägare till äldre bilar ett års assistansgaranti för äldre bilar som servas hos dem. Säkerligen en försumbar kostnad jämfört med de intäkter man skulle förlora på sänkta servicekostnader rakt över för alla Volvo-ägare.

Nej, bättre kan ni Volvo!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.