I den senaste omgången har över 16 000 svenskar svarat på ett hundratal frågor som pejlar in de flesta sidor av deras bilägande.
BMW har varit i stort sett ohotat i toppen under många år, men sedan Subaru kom med i undersökningen genom att deras försäljningssiffror ökade har det blivit ett krigande mellan dessa två märken om vem som ska inneha tronen. I år var det Subarus tur och vi säger ett stort grattis till dem och deras organisation som gjort ett bra jobb.
Det krävs nämligen mycket av ett bilmärke för att placera sig överst i AutoIndex. I grunden är naturligtvis bilen och dess kvalitet det viktigaste incitamentet, men det gäller också att ha en hög servicenivå på försäljning och verkstäder. Det här det ofta brister och då tappar märket också bilägarnas lojalitet.
Att jobba sig upp från en bakgrundsposition är mycket mödosamt och tar lång tid vilket exempelvis ett stort märke som Volkswagen fått erfara. Gamla synder lever kvar länge i bilägarnas minne. Volkswagen har bildligt talat hamnat i hissen i årets undersökning och dalat från tionde till 18:e plats, bara fyra pinnar från jumboplats.
Intressant är att koncernsyskonet Skoda samtidigt gjort ett rejält lyft i undersökningen, från tolfte till sjunde plats. Det borde mana Volkswagengruppen till eftertanke och internanalys. Vad man direkt kan se är att just i omdömena för verkstad och försäljning skiljer det stort mellan märkenas resultat.
Turbulensen runt våra svenska märken (om än amerikanskägda än så länge) Volvo och Saab har drabbat olika hårt när det gäller lojaliteten. Här verkar som om Volvoägarna har större tro på sitt märke och dess fortlevnad än Saabägarna. På frågan om man kommer att välja samma märke vid nästa bilköp är inställning hos Volvoägarna i stort oförändrad, medan en betydligt större andel Saabägare har blivit tveksamma. Det är säkert farhågor för hur det blir med service och reservdelar om märket skulle läggas som skapar den osäkerheten.
Det här och mycket annat kommer du att få läsa om i flera artiklar framöver. AutoIndex är den ledande konsumentunder-sökningen på bilområdet i Sverige och Norden.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att WV koncern ligger i pottenskicktet det är inte underligt!
Vad har dom gjort under senaste tiden. JO de har krävt massor med Orelastiska krav på verkstäder. Så som att skilja Audi och WV från varandra i lokalerna och högre utrustnings krav. Med resultat att massor med verkstäder upphör att vara AUKTORISERAD. Med följd att det blir enorma avstånd till närmaste auktoriserad verkstad. om man nu skall anlita auktoriserade verkstäder. Ex som för mig som nu får åka ca 40 mil till den närmaste auktoriserad verkstad. Då det är helt omöjligt för mig att kunna anlita ortens verkstad. Då de har visat sig att de är oseriös. Så de blir självklart en vanlig verkstad sedan nybilsgarantin upphör.
Jag tycker också att det är underligt att det kan skilja så mycket mellan Audi, WV och Skoda då de har varit under lång tid under samma tak?
Undantag nu på senare tid då de har skilt dom från varandra.
Nu har jag kört min Toyota Verso 600 mil. Det är min tolfte fabriksnya bil. Min Audi A3 är jag också otroligt nöjd med. Den rymmer dock inte hela familjen, vilket Verso med lätthet gör. Går också utan problem att få in en vuxencykel och stänga bakluckan.
Körde till Stockholm och den gled fram som i smör.
Valde mellan denna och V70. Ville egentligen köpa V70 och stödja det svenska. Har haft två V70 tidigare. Men de tre tonåringarna fick helt enkelt inte plats i baksätet. De sitter däremot som kungar i Verso. Och Verso drar i praktiken nästan två deciliter mindre än V70 - trots att den har mer plats och en betydligt piggare motor (1,8 bensin jämfört med Volvos F2.0).
Det är verkligen sorgligt att se hur Ford på tio år kunnat köra Volvo i botten. Självklart borde det ha varit Volvo som gjorde denna smarta och komfortabla familjebil, som dessutom var 35 000 kronor billigare än Volvon.
Den här typen av undersökningar är oerhört vanskliga och ger en väldigt dålig ledning om hur nöjda respektive bilägare egentligen är. Bara det enkla faktumet att man låter ägarna själva skicka in sina gensvar är en gigantisk felkälla. Hela urvalet blir ju då inte längre slumpmässigt och de sammanställda resultaten missvisande. Likaledes kan man diskutera innebörden i de redovisade resultaten och vilket värde det är man presenterar. Någon sådan information framkommer dock inte här. Så jag säger som innan. Det som redovisas är vad x antal (påstådda, man vet ju inte om det är brukaren/ägaren som svarat på frågorna)) bilägare till ett visst bilmärke eventuellt har för uppfattning om sin bilmodell, inget annat. MVH AL
Så har man då läst senaste numret av Vi Bilägare.
Intressant faktiskt Calle Carlquist rosar BMW.
Är denna person anställd av er eller inte? Nå väl jag undrar när han ska tala om att BMW:s dieslar är utvecklade av PSA gruppen? Körglädje har man om man kör BMW, jo då jag har sett mer än en BMW förare som sitter fast i en snödriva, jag tror inte att dessa personer sätter körglädjen så högt.
Mvh
Fred Janson
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.