Nästa artikel
20 år med Sveriges enda långtest
Ledare

20 år med Sveriges enda långtest

Publicerad 17 januari 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
Välkommen till ett nytt spännande år med Vi Bilägare. Vi har laddat upp med massor av idéer och projektplaner som vi hoppas ska förströ dig under året, men också ge dig värdefulla tips som förenklar och gör ditt bilägande mer ekonomiskt.

Nytt år betyder nytt långteststall, från den regeln gör vi inga undantag. Den här gången känns det extra högtidligt eftersom det här testet fyller jämt i år. Det är nämligen 20 år sedan Sveriges enda långtest värt namnet drogs igång av Vi Bilägare. I år avverkar vi vår 122:a bil i det här testsammanhanget. Vi har kört en bra bit över 400 000 mil, eller om man så vill ett hundratal varv jorden runt, eftersom varje testbil rullar minst 4 000 mil det första året.

En imponerande svit eller hur? Det har kostat mycket möda och inte minst pengar, men det har varit värt varenda krona tack vare den unika information och kunskap om bilarna vi förvärvat och kunnat förmedla till våra läsare. Den här vägen fortsätter vi på.

“koncept med mycket nytänkande"

Den kvintett bilar som står på startlinjen i år är ytterligt intressant. Här återfinns bland andra Årets Bil - Ford S-max, som utmanas av en annan flexbil, Citroën C4 Picasso. Ska bli intressant att se hur den duellen slutar. En annan bil som slår mynt av sin rymlighet är Skoda Roomster, ett intressant koncept med mycket nytänkande. Volvos nykomling C30 vill vi naturligtvis skärskåda i ett långtest och den första europeisktbyggda koreanen Kia cee´d likaså. När du läser de här raderna är bilarna på sin första verkliga prövning - vintertestet.

I sernaste numret (1/2007) har vi granskat ett fenomen som dykt upp på senare år och som ovetandes drabbar många bilägare och vållar dem förluster på tusentals kronor. Det har även drabbat oss och våra långtestbilar. Jag tänker förstås på det hysteriska kaos runt ålderbestämningen av bilar som brutit ut sedan systemet med årsmodeller avskaffades 1999.

Det har lett till en sanslös soppa där tillverkare, importörer och handlare har sina alldeles egna tolkningar av begreppet ny bil och de går inte sällan grovt isär. Följden blir att den som köpt en bil i tron att den är sprillans ny plötsligt kan bli varse att den egentligen är ett helt år äldre när det så småningom blir dags att byta in den mot en ny. Följden blir förstås att inbytesvärdet skrivs ner åtskilliga tusenlappar.

En osmaklig cirkus som det är hög tid att Konsumentverket och KO sätter stopp för genom att ge klara riktlinjer för vad som ska gälla.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.