Nästa artikel
När det gäller säkerhet är folk dummare än tåget
Krönika

När det gäller säkerhet är folk dummare än tåget

Publicerad 2 december 2008 (uppdaterad 22 september 2010)
"Många andra länder slog näven i bordet för flera år sedan och medan de garvar åt vår varselljus-lag får de själva knappt pilla ut en vaxpropp utan att polisen prejar ner dem i diket."

Vägverket har på uppdrag av näringsdepartementet gjort studier kring
hur mobiltelefonanvändning passar ihop med bilkörning och man har
kommit fram till att ingen kan prata i telefon och köra bil samtidigt
utan att det påverkar körningen.

Det spelar ingen roll om du är en oerfaren eller rutinerad förare och hur skickligt du kör i vanliga fall. Din bilkörning blir ändå mindre säker.

Det här är väl ingen sensation tänker du, det hade man kunnat räkna ut samtidigt som man pratar i mobiltelefon och visslar Bron över floden Kwai.

Så tänker i alla fall jag vid många undersökningar man läser om, men för att folk ska enas kring samma definition av "sunt förnuft" måste man tillämpa vetenskapliga metoder och det har Vägverkets pigga centralbyråkrater gjort.

Studien visar att förare som pratar i mobiltelefon:

*Har längre reaktionstid och följaktligen längre bromssträcka.

* Har sämre kontroll på vad som händer i korsningar och bredvid vägen. Man tittar mindre i sido- och backspeglarna och missar vägmärken och trafikinformation.

* Det blir större rattrörelser och kraftigare inbromsningar.

Detta har man kommit fram till och det tycker jag är väl använda skattepengar, men nu kommer det otroliga. Det kom inget förbud. Många andra länder slog näven i bordet för flera år sedan och medan de garvar åt vår varselljus-lag får de själva knappt pilla ut en vaxpropp utan att polisen prejar ner dem i diket.

Men i Sverige går det fint att pladdra på i 110 knyck och i stället för en lag kom Vägverket med några små tips:

1. Undvik att prata i mobilen när du kör.
2. Använd mobilsvar eller be en medpassagerare att ringa eller svara.
3. När du måste ringa - stanna på ett säkert ställe.
4. Om du måste prata när du kör - håll samtalet kort och be att få ringa upp senare.
5. Var medveten om att handsfree inte minskar olycksrisken.
6. Ha telefonen lättillgänglig - inte i fickan eller nedpackad i en väska.

Men gud så gulligt, vänliga Vägverket på charmoffensiv! Tror du en enda svensk har tejpat upp detta bakom solskyddet? Knappast. När det gäller säkerhet är folk dummare än tåget. Jag med. Det finns bara en väg in i en bilförares hjärna och det är lagstiftning. Tänk om barnstolar och bilbälten lanserats med samma försiktiga tonfall? "Ett litet tips: Spänn fast ungen annars flyger han genom vindrutan." Vilket var precis vad barn gjorde tills det kom ett absolut förbud mot lösa småttingar i baksätet. Sålunda är den mänskliga hjärnan beskaffad, att det som är lite besvärligt, det struntar man i oavsett följderna. Jag vet vuxna män som skulle joddla upp sig i  prussiluska-falsett över hur storebrors-Sverige inför ytterligare ett förbud och bla bla bla… Att det inte skulle gå att sköta firman om man inte får ringa från bilen, för knappt någon minns hur man gjorde för, eh … fjorton år sedan.

Hur många gånger har jag inte fått tvärnita när någon självsäker gök styr ut med telefon i vänster hand, skymmande all sikt åt mitt håll, för att inte tala om alla gånger jag själv gjort exakt samma sak.

Centralbyråkrater vakna! Undersökningen är klar, det är farligt att prata i mobiltelefon och köra bil samtidigt. Hur mycket mer information behövs det för att instifta en ny lag?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.