
Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Bedrägerier är ett av de vanligaste brotten i Sverige och samtidigt ett av de svåraste att klara upp, vilket gör det förebyggande arbetet extra viktigt. Alla kan drabbas, men de kriminella som livnär sig på att lura till sig personuppgifter och pengar verkar framför allt rikta in sig på äldre personer.
Bedragarna utnyttjar att många äldre inte har samma kunskaper om digital säkerhet som de yngre i samhället. Många äldre har heller inte samma kritiska förhållningssätt mot olika digitala plattformar. Det kan handla om allt från föreningshemsidor och sociala medier till tjänster som kopplas till bilen, till exempel telefonnycklar och appar, som i sin tur kan vara kopplade till en betaltjänst.
Att det är svårt att hålla koll på allt blir också tydligt på redaktionen. Det är inte sällan telefonen varnar för öppna dörrar, olåsta bagageluckor eller färdiga laddningar på testbilar som vi lämnat ifrån oss för länge sedan. Ja, ibland har det till och med hänt med bilar som sålts, där den nya ägaren glömt att radera tidigare ägaruppgifter.
En teori kring varför det är så svårt att lära sig att skydda sig mot dessa risker, genom att bland annat använda olika och svårgissade lösenord, är att hoten är både osynliga och abstrakta.
”Att det är svårt att hålla koll på allt blir också tydligt på redaktionen.”
Att den snabba digitaliseringen av våra bilar är ett dilemma har uppmärksammats på flera håll, ända upp på EU-nivå. Flera rapporter pekar på ett stort behov av ökad kunskap hos konsumenten, men även inom industrin och i eftermarknadsledet.
Utvecklingstiderna på bilar är långa och i många fall är mjukvaran och systemen daterade redan när bilen lanseras hos handlarna, som i det här fallet. I bästa fall uppdateras fordonen under resans gång, men även här finns det mycket som tyder på att det inte sker, framför allt hos oberoende verkstäder som kan sakna information från tillverkarna om eventuella brister.
Om du känner att du behöver tips på hur du kan skydda dig kan jag rekommendera ett besök på Internetstiftelsens hemsida. En sida i alla fall jag tyckte var värd ett besök.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.