Några av oss minns vänstertrafiken, och året innan vi skulle styra över till andra sidan. Det lilla klistermärket med H som delades ut i samband med övergången satt på många instrumentpaneler som en påminnare om att det snart var dags.
TV arrangerade en tävling för att utse bästa högerlåt och "Håll dig till höger Svensson" med Telstars blev en landsplåga som bankade in budskapet i de svenska bilförarna. Det behövdes eftersom resultatet av folkomröstningen visade att 82,9 procent av befolkningen var emot högertrafik, men det struntade riksdagen i och så här i efterhand är det något att vara tacksam för.
Demokrati har onekligen sina begränsningar när de som röstar är korkade (men det är ju lätt att vara efterklok).
Många tror att vänstertrafiken var något som fanns förr i de flesta länder. Det är fel. Först hade vi ingen trafik alls, så blev det högertrafik, så byttes det till vänster och så blev det till sist höger igen. Lite krångligt kan man tycka men det hade sina orsaker. Så här var det: När Karl XII skulle dra ut i krig, och det var som bekant med en imponerande regelbundenhet, krävdes proviant.
Dåtidens krigande förband roade sig med att skövla, mörda och plundra längs vägen och då behövdes ingen matsäck, man tog det som fanns på gårdarna. Enkelt, men i långa loppet blev det lite svårt att förutsäga hur mycket käk det skulle bli till bassarna och någon smart armébagare kom på idén: Vi bakar en skorpa!
Sagt och gjort. De trixade ihop ett recept så näringsrikt att man kunde livnära en hel armé med blötlagda skorpor veckovis om det skulle krävas. Hela landet sattes i bakning och från norr till söder satt folk och knådade degar.
När allt skulle transporteras till fronten blev det ett evinnerligt åkande och problemet med mötande skorptrafik besvärande. Sverige måste bestämma vilken sida man skulle hålla sig till när det var fler än ett ekipage på vägen och Karl XII tyckte höger kändes modernt. "Mötes Extra Posterne, wika de för hwar annan ut ur vägen till höger" (Kongl. Maj:ts Förordning 1718 angående Postväsendets och Gästgifveriernas sammanfogande).
Senare samma år bar det sig inte bättre än att konungen fick en kula, (eller en om det nu var en knapp) rakt in i skallen. Även om eftervärlden målade upp honom både i historier och på olja som en stor hjältekonung, var det många som redan på den tiden tyckte han var en rätt jobbig snubbe som dragit svenskarna i fördärvet. Och, om man ska vara krass är kåldolmarnas intåg i svensk matkultur hans enda goda bidrag till historien, men inte ens det är säkert.
Många drog helt enkelt en lättnadens suck när Carolus Rex hade lagt sig i träfracken. De som tog över ändrade på det mesta han ställt till med, bra eller dåligt, och så småningom på ett småaktigt sätt även trafiklagstiftningen (1734) för att visa svenska folket att nu, var det minnsann nya tider, och med vänstertrafik.
Åren gick och så kom natten den 3 september 1967. Ã-vergången till högertrafik gick bra, resten av året sjönk dödsolyckorna i trafiken dramatiskt och man kunde räkna 236 färre dödsoffer än året innan. Ibland är det bra med folkomröstning men att luta sig mot experterna är inte så dumt det heller.
(Och, så mycket stök för en liten skorpa…)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vänstertrafik var praktiskt när man skulle värna sig mot mötande fiende med svärd i höger hand.
Jodå, inför högeromläggningen drogs en massa olika, inte minst historiska, argument för både höger och vänster fram...
Visst är det bra att vi har högertrafik!
Men än i denna dag vet en majoritet inte vilken sida man ska gå på, trots att vi alla åtminstone ibland är fotgängare. Man ska alltid gå på vänster sida. Det är väl inte direkt nödvändigt på trottoar, men överallt annars. Motivering borde vara överflödig. (Och om inte förnuftet räcker till, så går det bra att kolla på vv.se, vilket är Vägverkets webbplats.)
Stackars Carl, 18 år, nybliven ensvåldig kung, anfallen av Danmark-Polen-Sachsen-Ryssland, knäppte samtliga på näsan, sedan själv knäppt i Poltava, Utan honom, hans far och farfar hade inget Sverige funnits idag och det får väl ändå betecknas som ett större bidrag till historien än kåldolmar? Förvisso goda, men ändå?
Roy:
Man skall bara gå till vänster på väg utan gångbana!
Suck!
Då var det dags igen.
En majoritet av svenska folket verkar övertygade om att man ska gå på höger sida. Några medger att man på bilvägar utan trottoar ska gå på vänster sida.
Faktum är att sen den 3:e september 1967 har det aldrig gällt något annat än att man ska gå på vänster sida. På trottoarer, och det är väl i praktiken de enda renodlade gångbanor som finns, kan man i och för sig gå var man vill, men varför krångla till det och då helt plötsligt gå på höger sida?
De flesta gångvägar är också cykelvägar, alltså gång- och cykelvägar. Där ska man naturligtvis gå på vänster sida. Överallt där du kan förvänta dig att möta ett fordon, och det är ju nästan överallt med tanke på BMX och MTB, så ska man gå på vänster sida. (Även hästar räknas för övrigt som fordon.)
Så fort du kliver utanför grinden eller ut genom porten, så är du trafikant - något de flesta tycks vara totalt omedvetna om. Du har alltså kravet på dig att känna till och följa några få grundläggande trafikregler. Man ser hundägare med dessa tunna snubbellinor sträckta tvärs över vägbanan. Fotgängare byter plötsligt sida utan att så mycket som vrida på huvudet. Visst ser man en och annan cyklist som far fram lite underligt, men faktum är att de flesta dumheterna görs av fotgängare. Man går gärna flera i bredd och totalblockerar vägbanan. Småknattar får springa omkring hur som helst. Cyklister? Ja, de ska tydligen ta det väldigt lugnt och vill de något, så har de ju ringklocka! (Det vore intressant om mopedförare ute bland bilarna resonerade på samma sätt...)
Hur kunde det då bli så här?
Ja, främst beror det väl på att vi inte har någon som helst trafikundervisning i våra skolor. Även lärare har för övrigt vuxit upp utan trafikundervisning. Det finns enstaka försök av enskilda lärare att åstadkomma något, men inte mer.
Högeromläggningen var något av det mest genomarbetade som åstadkommits i det här landet. Men det finns en detalj som jag då, som mopedåkande 15-åring, reagerade mot. Fotgängare skulle väja till höger när man möttes för att förstärka högerbeteendet. Med andra ord så skulle fotgängare fortsätta som de gjort tidigare under vänstertrafiken istället för att markera att det nu var en skillnad - högertrafik. Man skulle alltså gå på vänster sida, men mötas till höger. En konflikt redan i sig - och säkert grunden till den utbredda missuppfattningen att man ska gå på höger sida. Jag upprepar: Det har sen högertrafikens införande aldrig funnits någon regel om att gå på höger sida!
Fotgängare går på vänster sida! Och detta av samma skäl som alltid - man ser de fordon man möter på sin sida.
Henrik
Ursäkta, men du behöver nog läsa på lite!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_XII
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.