Nästa artikel
Jänkarvibbar i nya Audi: ”För första gången väljer jag sportläget”
Krönika

Jänkarvibbar i nya Audi: ”För första gången väljer jag sportläget”

Publicerad 2025-02-13 18:32
Audi verkar ha gjort en helomvändning när det gäller fjädringen – från hårda sportchassin till amerikanskt gung.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det här med fjädring är en detalj som jag tror går många bilköpare förbi.

Exakt hur den ska vara utformad är förstås upp till var och en. Vissa vill ha sportchassi medan andra föredrar en ”flygande matta”. För mig är det viktigt att bilen är både följsam och direkt utan att gå till överdrift åt något håll.

Att köra en Audi brukade åtminstone förr innebära att jag fick sitta och skallra tänder och sicksacka på vägen för att slippa potthålen. Många av Audis bilar hade sportchassi och det var oftast ”dumhårt”.

”Många av Audis bilar hade sportchassi och det var oftast ’dumhårt’”

Men nu verkar något ha hänt. Efter en provtur i nya Audi Q6 e-tron fick jag dubbelkolla att det faktiskt var en Audi jag satt i och inte en Cadillac. Bilen gav riktiga jänkarvibbar!

Skillnaden mot den mindre Q4 är stor – den känns betydligt stramare och lite mer ”knickig” över kortare hinder.

Audi Q6 bygger på en helt ny plattform och många versioner av bilen har luftfjädring. I standardläget är den överraskande gungig och jag kom på mig själv med att – jo, det är sant! – byta till sportläget för att inte helt flyta bort längs vägen. Fördelen med den här typen av system är att det alltså går att anpassa efter förarens önskemål. 

Om alla Audis bilar ska vara så här ”amerikanska” i känslan återstår att se. I så fall är det befriande i en tid när många andra fortfarande envisas med onödigt stelbent åkkomfort.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.