Nästa artikel
”Jag imponeras av Sveriges mest misshandlade bilägare”
Krönika

”Jag imponeras av Sveriges mest misshandlade bilägare”

Publicerad 25 oktober 2022
Klen bonus, få tankställen, exploderande tankar och höga besiktningskrav. Ändå härdar gasbilisterna ut. Hatten av, skriver Erik Söderholm.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Efter många om och men har min bostadsrättsförening äntligen installerat fler laddstolpar. Men de kostar en bra slant extra varje månad, och många av mina grannar parkerar fortfarande på gatan där laddmöjligheterna helt lyser med sin frånvaro.

För den som vill göra en insats och köra bil med så låga utsläpp som möjligt och som inte har möjlighet att ladda sin bil hemma kan gasbilen på papperet framstå som riktigt vettig. Den svenska biogasen som fyller högtryckstankarna ger extremt låga utsläpp totalt sett – och kan framställas av potatisskalen i min sophink och den mögliga brieosten jag glömt bort i kylskåpet.

Jag hade verkligen gillat tanken på att köra ”närodlat” på det sättet och inte behöva tanka fossila bränslen långtbortifrån.

Så enkelt är det dock inte i verkligheten.

”Jag hade verkligen gillat tanken på att köra närodlat och inte behöva tanka fossila bränslen långtbortifrån”

Litet utbud

Till att börja med finns det få gasbilar att välja på. Utbudet är skralt eftersom det helt enkelt inte är särskilt sexigt att sälja eller köra gasbil. Få bilköpare förstår fördelarna, och ute i Europa tankas de dessutom ofta med lite smutsigare gas vilket inte alls gör bilarna lika klimatsmarta. 

Då är det lockande för tillverkarna att stoppa utvecklingen och satsa på eldrift istället.

Att hitta en gasmack är inte heller helt enkelt, åtminstone inte i norra Sverige. Även i de södra delarna kan ägare av moderna gasbilar drabbas av räckviddsångest. Bensinreservtanken är ibland försvinnande liten – bara några liter.

Läs också: 95 procent lägre utsläpp med biogas

Klen bonus

För den som ändå lyckas hitta en modell som passar behoven kommer nästa smäll. Om den är ny har bonusen bara blivit 10 000 kronor, samtidigt som elbilister kunnat håva in upp till 70 000 kronor – trots att gasbilen kan vara nästan lika klimatsmart ur ett livscykelperspektiv.

Laddhybriderna ska vi inte prata om. De har fått tre eller fyra gånger mer i bonus mot gasbilen.

Rostrisk

Den som hittar en begagnad gasbil måste dessutom trippelkolla att gastankarna fungerar. Volkswagen och flera andra tillverkare verkar ha haft usel kvalitet på många av dem vilket gjort att de rostat – med explosionsrisk som följd. Bilägare har fått betala absurda belopp för att reparera tankarna flera gånger om.

Besiktningsstrul

Vid besiktningen ska gastankarna kollas, och det är förstås bra. Men det har ofta varit bilägarnas ansvar att betala extra för den kontrollen eller visa upp ett intyg från verkstaden på att kontrollen är gjord – något som inte behövs på samma sätt för högvoltsbatterier.

Prissmäll vid pumpen

Nu senast har gasbilisterna dessutom drabbats av ytterligare motgångar i form av chockhöjda gaspriser både hos Circle K och Fordonsgas.

Jag säger ingenting om elbilarnas framfart – det är fantastiskt att kunna glida fram ljudlöst och ladda el med en supereffektiv drivlina.

Men vi ska heller inte glömma bort den allra mest misshandlade biltypen av dem alla, oftast helt i onödan. Hatten av till alla er som kämpar på med era gasbilar med bananskal i tanken!

Frågan är hur många av er som skulle göra det igen med facit i hand.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 6 november 2022 På vissa bilar sitter…
  • 27 oktober 2022 Radar: Det må då vara olika…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.