Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Priset för att besiktiga släpvagnar är något som retar upp många och mest irriterade är de som äger obromsade varianter, den enklaste typen av dragdon. Inte sällan jämförs kostnaden med den för att besiktiga en personbil, vilken trots sin långt mer komplexa konstruktion bara är marginellt dyrare att få kontrollerad.
När vi talar med besiktningsföretagen som utför kontrollerna finns det en viss förståelse för att priset kan upplevas oskäligt högt, men förklaringarna till varför så är fallet varierar. Bilprovningen hänvisar till att det behövs två personer för att utföra kontrollen samt att det behövs en annan typ av utrustning då bilar med släp hänvisas till stationer avsedda för att kunna ta emot tunga fordon, något även andra företag är inne på.
”Lyfter man blicken en aning blir det uppenbart att släpvagnstypen hamnat i kläm.”
Jag har svårt att få ihop det. Släpet vi drar bakom långtestbilen i den här artikeln har en tjänstevikt på 60 kilo, består av ett gäng rörbitar, en draghandske, ett par hjul och två lampkluster. Att det behöver kontrolleras av två personer på en anläggning anpassad för 24 meter långa lastbilar känns som ett tecken på systemfel snarare än en logisk förklaring till en prislapp som många anser vara oskäligt hög.
Lyfter man blicken en aning blir det tydligt att släpvagnstypen hamnat i kläm mellan betydligt mer avancerade varianter, vilket leder till att den lotsas in i ett kontrollförfarande som är skapat för fordon av en helt annan kaliber.
I ett av svaren från besiktningsföretagen erkänner man till och med att affären inte är något vidare, då släpvagnarna är i vägen för de mer krävande lastbilsbokningarna.
Att säga att kontrollen av obromsade släp är onödig är att sticka ut hakan väl långt, men att den bör förenklas känns självklart. Detta är troligtvis något som både ägare av kärror och ansvariga på besiktningsföretagen kan skriva under på, även om det innebär en sänkning av priset.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (18)
- 2024-09-30 21:14 självklart borde lättare…
- 2024-09-29 19:16 Apex skrev: Själv tycker jag…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.