Nästa artikel
Drivmedlens dilemma: ”I Sverige är ingen ansvarig”
Krönika

Drivmedlens dilemma: ”I Sverige är ingen ansvarig”

Publicerad 17 juli 2021
Gas och etanol höjdes till skyarna och föll sedan platt som en pannkaka, skriver Erik Rönnblom.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Vi har en historia av att stirra oss blinda på en hägrande allt-i-ett-lösning på diverse problem. När det gäller drivmedel för bilar har det exempelvis varit gas och etanol som tidigare höjts till skyarna och sedan fallit platt som en pannkaka, för att försiktigt komma tillbaka igen.

Och nu är det el som gäller, samtidigt som vätgas också blivit mer intressant. Och så har vi förstås biodrivmedel, vars största problem tycks vara begränsad tillgänglig mängd.

Oljeutvinning är en alltmer ifrågasatt verksamhet, särskilt när det handlar om att pressa ut oljan ur skiffer. Norge var för 20 år sedan en av världens tio största oljeproducenter men har minskat avsevärt sedan dess. Men grannarna hann bli rika på kuppen och oljelandet Norge är ett av världens elbilstätaste länder, bland annat tack vare kraftiga statliga subventioner som momsbefrielse vid köp. Och eftersom nästan all el dessutom kommer från vattenkraft ser det mycket bra ut klimatmässigt.

Sverige satsar också hårt på omställningen men har inte riktig samma förutsättningar. Vi har till exempel elöverskott i norra Sverige och elunderskott i söder.

I Sverige är nästan aldrig någon ansvarig. Men någon missade att se det komma – i tid.

Läs också: ”Jag har två viktiga saker alla stressade bilister saknar”

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 14 augusti 2021 McTar skrev: ...och totalt…
  • 17 juli 2021 ...och totalt sett ett…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.