Nästa artikel
”Budgetdäck kan ha nästan dubbelt så lång bromssträcka”
Krönika

”Budgetdäck kan ha nästan dubbelt så lång bromssträcka”

Publicerad 2024-09-17 06:00 (uppdaterad 2024-09-20 09:12)
Årets test av dubbdäck visar skrämmande siffror för lågprisdäcken – och särskilt för ägare av äldre bilar.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Fabrikatet på däcken är inget jag känner igen och där dubbarna en gång suttit gapar stora svarta hål. Klockrent enligt ägaren av den gamla kombin som vill hålla nere kostnaderna i slutskedet av bilens liv. Som en bonus, får jag höra, slipper han byta hjul när sommaren blir till vinter och tvärtom. 

Vi möts på macken i slutet av juni där vi båda stannat för att tanka, jag i en testbil som fångat hans intresse.

Sättet att resonera är inte ovanligt. När saker runt oss blir naggade i kanten och nyhetens behag lagt sig minskar viljan att underhålla och investera i det som en gång fick oss att må så bra. Relationen tas för givet.

”Gräver vi ytterligare i mätdatan blir formen av en potentiell katastrof tydlig.”

När det handlar om fordon kan rostig kärlek vara farligare än man tror, i synnerhet när den tar formen av ett par slitna däck. Gamla bilar saknar många av de nya bilarnas elektroniska säkerhetssystem och genom att bortse från däckens betydelse försvagar du kedjans viktigaste länk.

Så, vad är det som står på spel då? Årets test av dubbdäck visar att ett lågprisdäck kan ha en nästan dubbelt så lång bromssträcka från 70 km/tim på blank is jämfört med årets testvinnare. 

Gräver vi ytterligare i mätdatan blir formen av en potentiell katastrof tydlig. När bilen med det bästa dubbdäcket står still passerar bilen med lågprisdäcket i 53 km/tim. Det är snabbare än den hastighet som Euro NCAP använder i sina frontkrocktester (50 km/tim).

När våra testförare betygsätter däck tittar de dessutom inte bara på siffror, utan lägger också stor vikt vid hur de olika däcken beter sig på gränsen för vad de klarar av. Ett däck med aningen sämre mätbara resultat än ett annat kan premieras för sina kommunikativa egenskaper, vilka får dig som förare att slå av på takten innan det är för sent. Att dessa egenskaper är extra viktiga på sämre underlag är självklart, i synnerhet om du sitter i en bil utan elektroniska skyddsnät.

Däcken är några av bilens viktigaste komponenter. Oavsett om du väljer dubbat eller dubbfritt (testas inom kort) – satsa på bevisat bra produkter i respektive kategori. Det är värt det.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.