Nästa artikel
”Betygen är färskvara – vem kan man lita på?”
Krönika

”Betygen är färskvara – vem kan man lita på?”

Publicerad 2024-02-07 15:10 (uppdaterad 2024-02-08 08:06)
Vill du vara på den säkra sidan i trafiken finns bara en sak att göra, enligt Niklas Carle.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Ekonomi, miljöpåverkan och säkerhet är tre av de viktigaste aspekterna när gemene man skall köpa en ny bil. Ekonomin är lätt att reda ut om du läser en biltidning som redovisar driftskostnader och värdeminskning. Hur bilen påverkar miljön finns det också siffror på. Tillverkarna är skyldiga att redovisa utsläpp och förbrukning enligt noggrant utmejslade standarder, vilka numera ligger tämligen nära verkligheten.

Men hur är det med säkerheten?

Euro NCAP grundades 1996 och är ett samarbete mellan ett flertal europeiska stater och organisationer, bland annat svenska Trafikverket. Syftet är att ”hjälpa konsumenter, deras familjer och företag att identifiera det säkraste bilvalet utifrån sina behov”, vilket sker genom betygsättning av krocktester.

Betygsystemet är erkänt och används av biltillverkare och av biltidningar som Vi Bilägare. Redovisningen är gedigen och tar hänsyn till en lång rad faktorer som bestämmer betyget, där fem av fem stjärnor utlovar en så trygg färd som möjligt.

»Det är högst intressant, i synnerhet med tanke på att bilarna blir allt högre och tyngre.«

När Vi Bilägare jämför betygen med försäkringsbolaget Folksams studier av verkliga olyckor visar det sig dock att omdömena kan vara missvisande, framför allt på små och äldre bilar. Flera av bilarna som fått toppbetyg i Euro NCAP:s tester visar sig vara mycket sämre än medelbilen när olyckan är framme i trafiken.

En del av förklaringen ligger i krocktestets natur. Medan Euro NCAP jämför bilar inom samma storleksklass tittar Folksam på hur bilarna klarat alla typer av krockar, även med större bilar. Det är högst intressant, i synnerhet med tanke på att dagens bilar blir allt högre och tyngre.

Euro NCAP:s tester har ändrats och skärpts över tid, vilket är bra, men man bör vara medveten om att betygen därför är en färskvara. Vill du vara på den säkra sidan finns därför bara en sak att göra, vilket är att kolla betyget i krocktest och i verkliga olyckor. Och att ta det lugnt i trafiken så klart.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 2024-02-08 22:46 Tjalle, det låter rimligt…
  • 2024-02-08 08:07 Jag glömde: - köpa "säker…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.