Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Oj, vad det knarrar och klonkar! Så tänkte jag härom dagen när jag körde över ett sällsynt aggressivt fartgupp i min tio år gamla Volvo V40.
Inredningen kanske inte var bilvärldens bäst ihopskruvade ens när bilen var ny, och 10 000 mil enare sitter vissa plastpaneler farligt löst. Hjulställen låter inte så ”premiumlikt”, bakluckan är trög att öppna, parkeringsskadan på vänster bakskärm tittar på mig elakt varje gång jag närmar bilen – för att inte tala om parkeringsvarnaren som fått totalfnatt. Den stänger jag numera bara av. Den nyckellösa öppningen slutade fungera för några år sedan och den saknar jag mer än jag trodde. Regnsensorn likaså.
Men varför fixar du inte bara de här problemen?, undrar du förstås. Kostnaden är en anledning. Men förra veckan hände också något annat som fick mig att se min egen bil i helt ny dager.
Fartguppet som fick min bil att knarra fick den lilla ”Tjidoon” att hoppa vildsint över vägbanan
Det som hände var att jag kom över nycklarna till den superbilliga kinesiska elbilen Zhidou. Fartguppet som fick min bil att knarra fick den lilla ”Tjidoon” att hoppa vildsint över vägbanan. Kombinerat med bilvärldens kanske konstigaste styrning, en helt oresonlig infotainmentskärm och tidernas billigaste stängningsljud för bakluckan (det låter snarare ”KLIRR” än ”tjoff”) kändes det mer som att åka skottkärra än bil.
En timme senare satt jag återigen i min trygga Volvostol, inbakad bland krockkuddar och ljudisolering. Aldrig har knarret från innerbackspegeln känts så långt bort som då. Bästa tipset för dig som tröttnat på din bil, men ändå inte ska köpa någon ny, är alltså att helt enkelt provköra något ännu sämre.
Varsågod för spartipset!
Kommentarer till artikeln (1)
- 26 september 2022 Dom där små Kina "bilarna"…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.