Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Det svänger fort i hockey, brukar det ibland heta på sportsidorna. Nästan lika fort svänger politiken om bilar. Det som ansågs rätt i går kan vara fel i dag.
För inte särskilt länge sedan var diesel-bilen höjd till skyarna. Någon minns kanske begreppet ”120-grammare”? Många dieslar hade utsläpp under den gränsen och belönades med miljöbilspremie och fri fordonsskatt. Sedan dess har glorian fallit av och dieselbilen hamnat i skamvrån och belagts med extra hög skatt.
Minns också etanolbilen som på liknande sätt gynnades med premie, skatterabatt, nedsatt förmånsvärde och på sina håll gratis parkering och undantag från trängselskatt. Pumpar för E85 installerades på var och varannan mack och biltillverkarna kom med en flod av nya modeller. Snart vändes dock kappan och nu i februari 2025 slås den sista spiken in i kistan genom att etanolbilens undantag från förhöjd skatt försvinner.
”Sedan dess har glorian fallit av och dieselbilen hamnat i skamvrån.”
Sötebrödsdagarna för laddhybriden verkar också vara över. Biltypen som en gång fick 40 000 kronor i ”supermiljöbilspremie” påverkas från och med årsskiftet av hårdare utsläppsregler som får skatten på nya bilar att skjuta i höjden.
Den bilköpare som trodde att den gjorde en tjänst för klimatet genom att välja någon av dessa bilar kommer snart inte längre vara välkommen att köra i centrala Stockholm och Göteborg. Båda städerna planerar att införa särskilda miljözoner med förbud mot dieslar, etanolbilar och laddhybrider, och alla bensinbilar också för den delen.
Som bilköpare förväntas man kunna navigera i den här ombytliga djungeln. För att ge lite hjälp på traven finns Vi Bilägares långteststall. Varje år köper vi fem nya bilar och kör dem under tusentals mil. Förutom att vara en granskning av respektive modell är testet också en jämförelse mellan olika drivmedel.
Årets upplaga består av två elbilar, två bensinare med olika slags hybridsystem och en diesel. Vad som är rätt i morgon är svårt att sia om men vi hoppas kunna staka ut vad som är mest fördelaktigt i dag.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (40)
- Igår 22:57 Politiker är oftast jurister…
- Igår 22:48 Redan innan Dieselgate så…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.