Tre kilometer från Stallbackaverken – i en gammal panelfabrik – ska ZF Chassis Systems upprätta en ny anläggning. Där ska den tyska underleverantören tillverka bärramar och bakaxlar till nästa generation Saab 9-3, som väntas lanseras under senare hälften av 2012.
ZF är en stor spelare på marknaden för bilkomponenter med 64 000 anställda och 123 produktionsanläggningar i 27 länder. Fabriken i Trollhättan blir bolagets första i Sverige.
– Det här är ett viktigt steg i utvecklingen av vår ingenjörskapacitet. Det ger oss direkt tillgång till ZF:s världsledande teknikkunnande, som nu blir en integrerad del av vårt produktutvecklingsprogram, säger Mats Fägerhag, teknisk chef på Saab Automobile.
– Det är ett win/win-upplägg för oss, både ur ekonomi- och ingenjörsperspektiv.
50 nya jobb
Samarbete kommer att fungera så här: Saab pressar bärramarnas plåtdetaljer i egen pressverkstad och transporterar sedan delarna till ZF där de svetsas ihop och förses med olika chassikomponenter.
Därtill färdigställer ZF bakaxlar med hjulupphängnings- och bromskomponenter som monteras på bakre bärramar. Slutligen transporteras enheterna tillbaka till Saabs fabrik för slutmontering.
Saab menar att upplägget ger minskade kostnader för transport och lagerhållning samt förbättrar kvalitetskontrollen. 50 personer kommer att anställas för att arbeta i ZF:s fabrik.
Nästa Saab 9-3 bygger på en modularkitektur som kan anpassas för att utgöra grunden till fordon av olika storlekar. ZF kan därmed leverera chassikomponenter även till Saabs kommande modeller.
I början av mars gav Saab ett första smakprov på nya 9-3 med spektakulära konceptbilen Phoenix. Räkna med att bilen blir rejält nedtonad inför lanseringen nästa år, men att vissa detaljer, särskilt i fronten, kommer att följa med till produktionsbilen.
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet mellan Saab och ZF?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket klokt att modularisera vilket är ett måste för att kunna tillverka en prismässigt säljbar bil i liten serie men kommer den att bli det minsta lik "Phoenix" är det nog kört ändå. Maken till ful design har jag sällan skådat, var har Saab's skandinaviska, snygga och estetiska grundlinjer och designspråk tagit vägen?
Det där med att bygga med moduler är väl inget nytt, kul att vi, för en gångs skull, får lite jobb till Sverige. Annars hamnar de flesta "legojobb" i låglöneländer. Jag tycker designen på phoenix kittlar i hjärnan. Lite Läderlappen va!
Haraldos: Jag tror du kan känna dig rätt lugn med att den designen inte kommer fullföljas. Det var ett koncept. Men vissa grunddrag förstod jag det som skulle följa med och då med fokus på detaljer i fronten.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.