ZF Friedrichshafen AG tillverkar bilkomponenter som växellådor och stötdämpare. Nu visar de sin senaste innovation, än så länge på konceptstadiet. Det är en krockkudde som sitter på sidan, vid bilens dörrar. Där fungerar den som en extra deformationszon som kan hjälpa till att dämpa smällen om ett annat fordon kör in i sidan av bilen. ZF hävdar att personskadorna kan minska med så mycket som 40 procent på detta sätt.
På några millisekunder kan bilen räkna ut att en kollision är nära förestående och blåser då upp krockkudden på utsidan. ZF jobbar också på att ta fram en inre krockkudde placerad i centrum av bilen, som tar hänsyn till de förändrande sittpositioner som autonoma bilar innebär. I en självkörande bil kommer det antagligen bli möjligt att fälla stolen till liggande läge, eller rotera den åt olika håll.
Yttre krockkuddar är inget nytt. 2012 lanserade Volvo det på Volvo V40, men är i det fallet utvecklat speciellt för gångtrafikanter och cyklister. Vid kollision lyfts bilens motorhuv upp med en decimeter för att dämpa islaget, samtidigt som rutan täcks med en airbag.
Diskutera: Tror du att yttre krockkuddar kommer att bli vanligt på framtidens bilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tar någon bara fram produkten så.. Sen gäller det att kunna implementera det snyggt med.
Återstår att se vad sidans stofiler säger om detta bling-bling dock. Kommer säkert bli en trend nu att folk kör in i sidan på varann lite hipp som happ då man vet att krockkudden räddar en. Sen, efter typ 3 månader, kommer alla krockkuddar gå sönder och då kommer precis alla dö när de invaggats i den falska säkerheten att man bara kan ramma första bästa bil i sidan.
Förbjud den redan nu! ;)
Första gången någon sagt att en självkörande bil kan krocka, inte illa ZF...
Varför inte satsa på uppblåsbara bilar som skyddar konstant?
Systemet kan skada också. Tänk om kollision med cyklist, kudde kan kasta cyklist precis under bus eller annat fordon i närheten.
Det bästa vore om alla bilar hade en 2 meter tjock mjuk kudde runtom. Då kan folk fortsätta köra som om de satt i radiobilen på Grönan/Liseberg fullt upptagna med att smsa och se film.
Vägarna skulle bli bredare. Köerna längre. Bränsleförbrukningen öka.Underbart!
(För den som inte förstod så är ovanstående ironi.)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.