Hälften av alla taxibilar och bussar kör för fort, och bara en tredjedel av lastbilstrafiken håller hastighetsbegränsningarna. Om yrkestrafiken höll hastighetsbegränsningarna skulle minst 25 människoliv kunna räddas och 220 000 ton koldioxid sparas. Samtidigt skulle företagen kunna spara över 1 miljard kronor/år genom lägre bränsleförbrukning och mindre slitage på fordonen.
Att yrkestrafiken kör för fort visar Vägverkets mätningar under
våren och hösten 2007. Det har dessutom blivit en generell försämring
snarare än en förbättring från våren till hösten enligt mätningarna.
Tre av fyra taxibilar kör för fort där hastighetsgränsen är 50 km/tim,
och av de lastbilar som observerats överskred två tredjedelar den
gränsen. På 90-vägar kör knappt hälften av alla bussar och något fler
taxibilar fortare än den skyltade hastigheten.
våren och hösten 2007. Det har dessutom blivit en generell försämring
snarare än en förbättring från våren till hösten enligt mätningarna.
Tre av fyra taxibilar kör för fort där hastighetsgränsen är 50 km/tim,
och av de lastbilar som observerats överskred två tredjedelar den
gränsen. På 90-vägar kör knappt hälften av alla bussar och något fler
taxibilar fortare än den skyltade hastigheten.
- Den yrkesmässiga trafiken har alla skäl att hålla sig till
grundläggande regler och inte minst att hålla hastigheten. Jag
betvivlar heller inte viljan att göra rätt, men nu måste de gå från ord
till handling, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.
grundläggande regler och inte minst att hålla hastigheten. Jag
betvivlar heller inte viljan att göra rätt, men nu måste de gå från ord
till handling, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.
- Att köra för fort är alltid oacceptabelt. För att alla de bussar
som kör i rätt hastighet ska främjas välkomnar vi därför inom
Bussbranschens Riksförbund ökade resurser till trafikpolisen. Det är
polisens uppgift att se till att gällande lagar och regler efterlevs -
det gynnar alla som gör rätt! Exempel på företag som gör rätt har vi
flera inom bussbranschen. Dessutom arbetar vi på branschnivå intensivt
med trafiksäkerhetsfrågor. Nästa år lanserar vi ett nytt
trafiksäkerhetsprogram. Redan nu deltar vi i flera tekniska projekt för
ökad trafiksäkerhet i buss, som ISA. På branschnivå har vi dokument,
verktyg och program som våra medlemsföretag kan använda i sitt eget
trafiksäkerhetsarbete, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör i Bussbranschens Riksförbund.
som kör i rätt hastighet ska främjas välkomnar vi därför inom
Bussbranschens Riksförbund ökade resurser till trafikpolisen. Det är
polisens uppgift att se till att gällande lagar och regler efterlevs -
det gynnar alla som gör rätt! Exempel på företag som gör rätt har vi
flera inom bussbranschen. Dessutom arbetar vi på branschnivå intensivt
med trafiksäkerhetsfrågor. Nästa år lanserar vi ett nytt
trafiksäkerhetsprogram. Redan nu deltar vi i flera tekniska projekt för
ökad trafiksäkerhet i buss, som ISA. På branschnivå har vi dokument,
verktyg och program som våra medlemsföretag kan använda i sitt eget
trafiksäkerhetsarbete, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör i Bussbranschens Riksförbund.
- Vi välkomnar hastighetsmätningarna, säger Carina R Nilsson, tf
vd i Sveriges Åkeriföretag. Det är beklagligt att lastbilsförare
fortfarande överskrider hastighetsbegränsningarna. Vi vet dock att
flera företag, som aktivt arbetar med trafiksäkerhet, har fått ned
hastigheten och vi kan se att på riksnivå är medelhastigheten på
90-vägar för lastbil med släp, nere på 83 km/tim.Trafiken är ett
samspel och för godstransporter behövs att alla i logistikkedjan har
samma syn på trafiksäkerhet, kvalitet och miljö.
vd i Sveriges Åkeriföretag. Det är beklagligt att lastbilsförare
fortfarande överskrider hastighetsbegränsningarna. Vi vet dock att
flera företag, som aktivt arbetar med trafiksäkerhet, har fått ned
hastigheten och vi kan se att på riksnivå är medelhastigheten på
90-vägar för lastbil med släp, nere på 83 km/tim.Trafiken är ett
samspel och för godstransporter behövs att alla i logistikkedjan har
samma syn på trafiksäkerhet, kvalitet och miljö.
Det är helt oacceptabelt att en taxiförare inte anpassar
sin hastighet till gällande hastighetsgränser eller rådande
trafikförhållanden.
Den medlem som vid årsskiftet inte har
antagit och arbetar efter en egen trafiksäkerhetspolicy riskerar att
bli utesluten ur Svenska Taxiförbundet.
I Förbundets
trafiksäkerhetsarbete att medlemmar och anslutna taxiföretag ska ha en
högre bilbältesanvändning än övriga trafikslag, framföra sina fordon i
enlighet med gällande hastighetsbestämmelser och framföra sina fordon
med alkohol- och drogfria förare, är hastighetsanpassningen just nu det
mest prioriterade området.
sin hastighet till gällande hastighetsgränser eller rådande
trafikförhållanden.
Den medlem som vid årsskiftet inte har
antagit och arbetar efter en egen trafiksäkerhetspolicy riskerar att
bli utesluten ur Svenska Taxiförbundet.
I Förbundets
trafiksäkerhetsarbete att medlemmar och anslutna taxiföretag ska ha en
högre bilbältesanvändning än övriga trafikslag, framföra sina fordon i
enlighet med gällande hastighetsbestämmelser och framföra sina fordon
med alkohol- och drogfria förare, är hastighetsanpassningen just nu det
mest prioriterade området.
- Genom att vi oavbrutet informerar våra medlemmar om hastighetens
stora betydelse för trafiksäkerheten (och miljön) kan vi på sikt få
till stånd en beteendeförändring hos våra förare.
Inom
kvalitetsledningssystemet Säker Grön Taxi stödjer vi medlemmarna i
bl.a. trafiksäkerhetsarbetet. I avsikt att säkerställa kvaliteten för
hastighetsanpassning söker vi efter relevanta och ekonomiskt
försvarbara tekniska hjälpmedel (t.ex. ISA-system) för installation i
taxibilarna, säger förbundsdirektör Thomas Winskog, Svenska Taxiförbundet.
stora betydelse för trafiksäkerheten (och miljön) kan vi på sikt få
till stånd en beteendeförändring hos våra förare.
Inom
kvalitetsledningssystemet Säker Grön Taxi stödjer vi medlemmarna i
bl.a. trafiksäkerhetsarbetet. I avsikt att säkerställa kvaliteten för
hastighetsanpassning söker vi efter relevanta och ekonomiskt
försvarbara tekniska hjälpmedel (t.ex. ISA-system) för installation i
taxibilarna, säger förbundsdirektör Thomas Winskog, Svenska Taxiförbundet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En yrkeschfför skall kunna vilka trafikregler som gäller samt följa dessa. En chafför som inte följer gällande regler fuskar ju i sitt yrke. Hur skulle det låta från dessa om det fuskades lika mycke på den verkstad som han anlitar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.