Nästa artikel
Yrkesförare kör för fort - men blir bättre
Nyheter

Yrkesförare kör för fort - men blir bättre

Publicerad 19 februari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Yrkesförare fortsätter att köra för fort. Det visar en undersökning gjord Vägverket. Taxi- och lastbilsförare är de grupper som är sämst på att hålla hastigheterna.
- Det finns mycket kvar att göra när det gäller hastighetsefterlevnaden. Det handlar om att förändra attityder hos individer och få genomslag på företagsnivå, och det tar tid. Det som är mycket glädjande är att vi har ett bra och konstruktivt samarbete med branschorganisationerna, både nationellt och regionalt. Det är endast med gemensamma krafter som vi kan förbättra situationen, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

Taxi- och lastbilsförare är sämst på att hålla skyltad hastighetsgräns bland yrkesförarna. Det visar hastighetsmätningar gjorda av Vägverket under 2008.

Endast 40 procent av taxiförarna håller hastigheten på 50-sträckor, 27 procent på 70-sträckor och 54 procent på 90-sträckor. För lastbilsförare är motsvarande siffror 34 procent på 50-sträckor, 40 procent på 70-sträckor och 48 procent på 90-sträckor.

Bättre för bussbranschen

Dock visar vissa siffror på förbättringar; framför allt hastigheterna på 50-sträckor och att alltfler fler bussförare håller hastighetsgränsen på 90-sträckor.

Bussbranschens riksförbund arbetade med hastighetsfrågan under 2008 - och kan nu se resultatet i en något dämpad hastighet.

- Det är positivt att det arbete som branschen lagt ner ger resultat och att vi kan se att hastigheten dämpats något på 70-, 90- och 110-sträckor. Att köra för fort är alltid oacceptabelt och vi kommer att fortsätta att fokusera på hastigheter i vårt trafiksäkerhetsarbete, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör på Bussbranschens Riksförbund.

Dessutom har medelhastigheten sänkts med cirka 1 km/tim hos flera fordonsslag. Något som bland annat gläder Svenska Taxiförbundet.

- Vi jobbar vidare med trafiksäkerhet och hastighetsanpassning. Det är glädjande att medelhastigheten har sänkts, även om det finns mycket kvar att göra. Vi måste tydligare visa på fördelarna med att hålla hastigheten; lägre drivmedelskostnader, färre skador, bättre miljö och nöjdare kunder, säger förbundsdirektör Thomas Winskog.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-02-20 14:53
Jag (ej verifierad)

Återigen en "kör-för-fort" artikel i ViB. Ta era hastighetsgränsartiklar och stoppa uppdär bak!
Jag

#2 • Uppdaterat: 2009-02-20 15:04
Jürgen Hundt (ej verifierad)

De flesta yrkesförare, inte alla, är busar bakom ratten! Långtradarchaufförer som kan ligga bredvid varandra kilometer efter kilometer, därför att den ene kör några km/tim saktare är rent trafikvidrigt! Att ligga bakom framförvarande med några meters avstånd bara för att man håller den lagstadgade hastigheten hör snarare till vanligheterna än undantagen!
Danska chaufförer har tydligen inte lärt sig svenska hastighetesregler, utan ligger som oftast 20-30 km/tim över hastighetesnormerna!Detta med laster upp till 50.000 kg!!!!!
Taxi kör som om de hade monopol på vänsterfilen och dessutom i hastigheter som borde rendera i kökorts och tillståndsåterkallande!
Att bli omkörd på motorvägen av Länstrafikbussarna mellan Lund- Malmö i hastigheter 120-140 km/tim, får mig att undra och "piloten" överhuvudtaget tänker på passagerarnas säkerhet! Oftast kan bussen innehålla mer än 50 personer och detta faktum borde vara känt av myndigheterna!Borde också synas på färdskrivaren! Säkert kommer någon "insatt" att dementera detta faktum, men vittnen till denna vårdslöshet saknas inte!
Kontroller görs först när olyckor sker och sedan glöms allt igen!

#3 • Uppdaterat: 2009-02-20 15:06
Jürgen Hundt (ej verifierad)

Sign. "Jag" som är så feg att denne gömmer sig bakom en signatur säger allt. Säkert en så kallad "Yrkeschaufför"!

#4 • Uppdaterat: 2009-02-20 23:26
Doris1 (ej verifierad)

Det är inte hastigheten bland yrkestrafiken som är problemet det är odugliga svensson som inte begiper att hålla avstånd. Desto längre söderut desto sämre trafik vett. Alla trafikolyckor borde polis och trafiksäkrhetsverket dokumentera däckstatusen på inblandade. En annan het potatis som inte {trafiksäkerhetsverket} vill åtgärda är alla utländska åkare som kör omkring i vintersverige på så kallade rulldäck ,det om något borde vara förbjudet, och därför saltar vvk, som aldrig förr, för att som dom säger främja framkomligheten, vikket skit. Svenska åkare använder däck eller komlementerar med kedjor {norra sverige} allt anpassat till att vi alltid får vinter i sverige oavsett vad Stockholmare, och halvdanskar tror

#5 • Uppdaterat: 2009-02-21 00:35
Anders (ej verifierad)

Kanske hastjighetsgränserna är satta så att människor till slut tappar respekten för dom. Man undrar ständigt över alldeles för lågt satta hastigheter på större vägar - man bara suckar. När det gäller yrkestrafiken så är det lite si å så med deras framfart. Det mest stötande är stor bil kör om stor bil i evigheter på motorväg. Arkubesering borde vara straffet. Angående VV: Man tar sig för pannan när det gäller deras åtgärder - avgå hela högen (utan skärm) å ta in nytt blod.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.