I vårt senaste test av tre elbilar ingår nya Kia EV6, storsäljaren Volkswagen ID.4 i GTX-utförande och Tesla Model Y. Du kan läsa hela testet här.
Testförarna berömmer bland annat bagageutrymmet i Tesla, som är betydligt större än i Kia. Utrymmet är verkligen enormt och den som försöker nå hela vägen in straffas med smutsiga byxben mot den bakre stötfångaren.
Men det imponerande utrymmet går helt på tvärs med bilens tillåtna maxlast. Bilen får bara lasta 315 kilo. Den som lastar i fyra personer får packa lätt för att inte köra olagligt tungt och riskera böter vid en poliskontroll.
”Med så mycket disponibla utrymmen är Teslas tillåtna lastvikt märklig. Det är en fullkomligt ynklig siffra som gör att man kör olagligt nästan direkt när det ska packas inför fjällresan”, skriver testförarna.
Den tillåtna maxlasten kan vara förbluffande låg i många nya elbilar och laddhybrider, enligt en granskning Vi Bilägare gjort. Anledningen är att batteripaketet är så tungt och ”stjäl” en del av den lastvikt som annars hade kunnat användas för packning.
Även Tesla Model 3 har låg maxlast – den ligger på 309 kilo, bara fem kilo mer än i billiga småbilen Kia Picanto.
- Att köra med överlast kanske inte låter så farligt, men det innebär att bilen är tyngre lastad än den är utvecklad för.
- Antisladdsystemet kan få svårt att hinna med, däcken är inte utvecklade för vikten och bromssträckan kan bli farligt lång.
Maxlast innebär den vikt som bilen som mest får lastas med, och tillsammans med bilens tjänstevikt – där även förare (75 kilo), bränsle och olja ingår – utgör den bilens så kallade totalvikt. I maxlasten ingår alltså inte förarens vikt.
När det gäller maxlasten i Model Y har Tesla tagit fram några räkneexempel. Tesla beskriver Model Y som en familjebil och hävdar att ”nyttolastvärdena begränsar i praktiken inte detta användningsområde”.
En familj med två vuxna på 75 kilo och ett barn på 20 kilo har 220 kilo tillgänglig nyttolast. En familj med två vuxna på 75 kilo, ett barn på 45 kilo och ett barn på 20 kilo har 175 kilo tillgänglig nyttolast. Bilen är dessutom godkänd för taklast och släp.
Vi Bilägares kommentar: Många barnfamiljer skulle förmodligen klara sig utmärkt med Teslas maxlast i de allra flesta situationer (dock inte vid de fåtal tillfällen när bilen verkligen lastas riktigt tungt), på samma sätt som att de rent viktmässigt skulle klara sig utmärkt med en Volkswagen Up som kan lasta sju kilo mer.
Artikeln beskriver istället skillnaden mellan elbilar generellt och Tesla specifikt jämfört med vanliga förbränningsbilar. Bland alla suvar vi testat får Model Y lasta i särklass minst och siffran är flera hundra kilo lägre än för många konventionella modeller som Model Y-köparna kanske hade tidigare och är vana vid.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (26)
- 13 april 2022 Bilar som leverans nu har en…
- 17 december 2021 Axa skrev: Christer Du menar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.