Konceptbilen Mitsubishi XR-PHEV.
Här Mitsubishis senaste koncept som ger bild av vilken teknik och vilken typ av bilar vi har att vänta från den japanska biltillverkaren framöver.
I konceptbilen Mitsubishi XR-PHEV, som nyligen visades på bilsalongen i Los Angeles, syns tydligt att den japanska tillverkaren kommer fortsätta på inslagen bana.
Bilen är en plug in-hybrid i crossover/suv-segmentet precis som nuvarande Outlander PHEV. Men i XR-PHEV är drivkällorna en enliters bensindriven turboladdad trecylindrig motor med 134 hk och en elmotor med en effekt på 121 kW. Båda motorerna driver bara framhjulen.
Elmotorns batteri som är på 14 kWh har placerats under golvet på själva kupén. Det är inte otroligt att den här tekniken kommer att användas i en modell i en storlek under nuvarande Outlander PHEV.
Mitsubishi har med konceptbilen XR-PHEV fokuserat på att visa att även de har aktiva säkerhetssystem . Bilen har radar- och kamerateknik som styr autobroms, dödavinkelvarnare och en adaptiv farthållare. Men den har även utrustats med teknik som ska informera föraren om trafiksignalernas faser under körning i stadstrafik, en typ av system som Audi säger sig vara nära att lansera (läs mer om detta i nr 17/14 av Vi Bilägare).
Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishis konceptbil?
Bilen är en plug in-hybrid i crossover/suv-segmentet precis som nuvarande Outlander PHEV. Men i XR-PHEV är drivkällorna en enliters bensindriven turboladdad trecylindrig motor med 134 hk och en elmotor med en effekt på 121 kW. Båda motorerna driver bara framhjulen.
Elmotorns batteri som är på 14 kWh har placerats under golvet på själva kupén. Det är inte otroligt att den här tekniken kommer att användas i en modell i en storlek under nuvarande Outlander PHEV.
Mitsubishi har med konceptbilen XR-PHEV fokuserat på att visa att även de har aktiva säkerhetssystem . Bilen har radar- och kamerateknik som styr autobroms, dödavinkelvarnare och en adaptiv farthållare. Men den har även utrustats med teknik som ska informera föraren om trafiksignalernas faser under körning i stadstrafik, en typ av system som Audi säger sig vara nära att lansera (läs mer om detta i nr 17/14 av Vi Bilägare).
Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishis konceptbil?
Mitsubishi Concept XR-PHEV
Mått: L 4,37, B 1,87 H 1,57 (m)
Elmotor: 120 kW.
Bensinmotor: 3-cyl. 1,0 liter MIVEC (variabla ventiltider) med turboladdning. Maxeffekt: 134 hk
Förbrukning: 3,5/100km
Tranmission: Transaxel, framhjulsdrift.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kilformen har verkligen gått till överdrift här, ser verkligen konstigt ut.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.