Det kinesiska bilmärket Xpeng fick knappast någon flygande start i Sverige: lanseringsmodellen P5 fick ljummen kritik och finns bara registrerad i sju exemplar i Sverige.
Men med lanseringen av suven Xpeng G9 fick märket bättre fart, och snart börjar även coupésuven Xpeng G6 säljas i Sverige. Den utmanar bland andra Tesla Model Y om elbilsköparna.
Xpeng G6 har 800-voltsteknik och kan snabbladdas med upp till 280 kW. Den kommer med två batteripaket på 66 eller 87,5 kWh vilket ger en räckvidd på 43,5 respektive 57 mil enligt WLTP-körcykeln. Det mindre batteriet är av LFP-typ.
Bilen är bakhjulsdriven, men fyrhjulsdrift är tillval på modellen med större batteri. Motoreffekten ligger på mellan 258 och 476 hk beroende på version. Xpeng G6 har också V2L-teknik som gör det möjligt att ladda och driva andra prylar med bilens batteri.
Xpeng har ett egenutvecklat operativsystem till infotainmentsystemet, som styrs med en 15-tums pekskärm och som kan uppdateras över nätet.
Priserna för Xpeng G6 är inte klara.
Kommentarer till artikeln (23)
- 2024-04-11 06:46 40-talisten skrev: Varför…
- 2024-04-11 06:34 Pi skrev: Ja, Raphael har…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.