Det är snart sex år sedan kinesiska biltillverkaren WM Motor lanserade bilmärket Weltmeister med hjälp av en tidigare Geelychef som även jobbat med Volvos kinesiska verksamhet.
Det dröjde några år innan den första modellen visades upp, men i dag finns tre eldrivna suv-modeller i utbudet.
Nu visas även sedanmodellen Weltmeister M7 upp med en design som säkert inte faller alla i smaken. Elbilen ska locka köpare med en räckviddssiffra på 70 mil, men den är beräknad enligt den kinesiska NEDC-körcykeln. I europeiska WLTP lär räckvidden snarare hamna på strax över 50 mil.
Weltmeister M7 har dubbla lidarsensorer som kan ”se” 330 grader runt bilen för att upptäcka exempelvis cyklister eller fotgängare. Dessutom finns fem radarsensorer, tolv ultraljudssensorer, sju vanliga kameror, fyra så kallade surround-kameror och en ”positioneringsmodul”.
Tanken med alla kameror och sensorer är att bilen på sikt ska bli självkörande. Men Weltmeister kallar det inte för ”autonom” körning utan för ”intelligent” körning.
På insidan finns digitala instrument och en stor, liggande pekskärm för infotainmentsystemet. En kul detalj är ”pixelskärmen” på instrumentpanelen framför passageraren. Det runda vredet vid föraren kallas för ”i-Rota” och fungerar ungefär som en smart klocka som kan kontrollera bland annat musik och klimatanläggning.
Att märket nu satsar på en sedanmodell visar att biltypen inte är helt uträknad – särskilt inte i Kina – trots att försäljningen till stor del ersatts av suvar.
Kommentarer till artikeln (7)
- 17 november 2021 hx30 skrev: Jag läste en…
- 17 november 2021 Är det verkligen en "go-pro"…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.