Nu finns en ny marknadsplats online för begagnade bilar, på initiativ av bilbranschen.
Bakom satsningen står Motorbranschens Riksförbund, MRF, som fick idén efter att de kontaktats av återförsäljare och bilhandlare från Scania och Volvo. Wayke kan anpassa sig efter användaren och presentera individ-specifikt innehåll. Som förebild har man använt sig av bland annat musiktjänsten Spotify och streamingtjänsten Netflix.
– Wayke är ett unikt initiativ av branschen, för konsumenterna. Det finns en enorm styrka i att närmare tusen handlare – från olika varumärken och professionella begagnathandlare med representation över hela Sverige – nu går samman för att göra gemensam sak av ambitionen att skapa bästa möjliga förutsättningar för kunderna att köpa begagnad bil i en informativ, engagerande och trygg miljö. Vi räknar med att det kommer revolutionera marknaden, säger Tommy Letzén, vd på MRF.
Alla bilars historik kontrolleras och användarna verifierar sig via Klarna, vilket enligt Wayke ska innebära ökad transparens och trygghet i köpprocessen.
Diskutera: Tror du att Wayke kommer att bli framgångsrikt?
– Wayke är ett unikt initiativ av branschen, för konsumenterna. Det finns en enorm styrka i att närmare tusen handlare – från olika varumärken och professionella begagnathandlare med representation över hela Sverige – nu går samman för att göra gemensam sak av ambitionen att skapa bästa möjliga förutsättningar för kunderna att köpa begagnad bil i en informativ, engagerande och trygg miljö. Vi räknar med att det kommer revolutionera marknaden, säger Tommy Letzén, vd på MRF.
Alla bilars historik kontrolleras och användarna verifierar sig via Klarna, vilket enligt Wayke ska innebära ökad transparens och trygghet i köpprocessen.
Diskutera: Tror du att Wayke kommer att bli framgångsrikt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ytterligare ett ställe att dubbelkolla samma saker på. Håhåjaja.
Är väl alldeles fantastiskt för Skellefteå om det blir av, kan ju mycket väl locka andra industrier också med tiden, men att man är skeptisk till att 40 miljarder ska serveras ser jag som sunt. Låter nästen för bra för att vara sant och vi känner ju alla till ordspråket...
Men, hoppas verkligen att det blir av, batterier kommer givetvis att behövas, även om elbilar inte blir det enda som vägarna kommer att känna belastning av, så kommer de nog bli en hel del de kommande åren och var elbil behöver batterier. Asien lär sätta upp egna batterifabriker, samma sak med amerikanerna, men även Europa bygger många bilar så...håll tummarna!
Trams. Lättlurade bilförsäljare.
Sökte på Abarth, fanns inga.
Näää, Bytbil.com och Blocket räcker för mig.
Den enda som gör pengar på denna webbplatsen är de som utvecklat den...
Själv använder jag Autouncle. Tyvärr finns en viss eftersläpning i den tjänsten, vet inte hur och när de gör sin indexering. Men bra filtreringsmöjligheter, privat och firmor, allt i ett från Blocket, Bilweb och Bytbil. Möjligtvis kommer de att indexera även detta.
Inget direkt revolutionerande när det gäller sökmotorn. Ser inte riktigt behovet av Wayke.
Kan nog ha ett behov att fylla. Bytbil är annars väldigt bra.
Blocket har jag släppt efter att ha blivit hotad på distans, av någon lokal påve som var förvånad över att jag inte visste om dennes existens och förmåga...lite mycket där faktiskt med både säljare o köpare som man kan gott bara skratta åt men aldrig göra affär med.
Jag var in på den nya sidan lite snabbt. Lite snyggare och snabbare än Blocket men med väldigt mycket färre bilar till salu. Jag tror Wayke blir ganska kortlivad.
Men vad bra! Mer konkurrens och alternativ till Blocket och Bytbil.
tycker spontant den är knepig
Svårt tro att de hotar blocket som ju är otroligt väletablerat och ett nöje för många av oss att bläddra i. Allt från leksaker möbler bilar flygplan kläder mm you name it. Sorry men tror inte wayke kan hota blocket öht med så snävt spektrum. Det enda som kan hota är en tjänst som är betydligt billigare och smartare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.