Det är en bil som ska klara sig på 1,0 l/100 km, eller om ni så vill på en deciliter per mil!Den supersnåla folkan är tvåsitsig och till stora delar tillverkad i kolfiber och magnesium, all för att göra bilen så lätt som möjligt.
Aerodynamiken är omsorgsfullt utprovad och drivkällan är en encylindrig dieselmotor på 0,5 l/40 hk med start/stopp-system. Trots sin ringa cylindervolym ska motorn, enligt VW, ha kapacitet att forcera upp den lätta miljöbilen i 150 km/tim.
Den extremsnåla miljöbilen är tänkt att släppas ut på marknaden någon gång nästa år. Men den kommer bara att byggas i en begränsad serie och blir givetvis dyr, inte minst med tanke på materialen. Huvudavsikten med bilen är att undersöka om det finns någon marknad för extremt snåla bilar till ett relativt högt pris.
En mer folklig "snålfolka" dyker upp något år senare, gissningsvis 2011. Då kommer VW Up, som i sin mest bränsleeffektiva version kommer att hamna på en förbrukning kring 2,0l/100 kr. Inte så dumt det heller!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"förbrukning kring 2,0l/100 kr"
Vi, de lic. felfinnarna, hoppas att detta inte är något freudianskt feltänk utan ett rent misstag?
2liter per 100 kronor?
.. eller framtidens våta dröm för våra mp-are..
0,2 l/mil är bra mycket bättre än en E85-bils 1,3 l/mil. I väntan på att miljövänliga alternativ utvecklas är det viktigt att sänka bränsleförbrukningen generellt, oavsett bränsle. Vi har många bensinbilar i dagsom kommer att leva 15-25 år till, det nya måste bli en avsevärt lägre förbrukning. Tyvärr svarar inte E85 mot detta kriterium (på vintern är det väl E75?!)
Med andra ord - läge att dumpa sina oljeaktier...
Ella N, Du gör nog ett litet räknefel här. En dieselförbrukning på 0,2 l/mil motsvarar ungefär 0,5 l E85/mil om motorn ska kunna vara en flexifuel, ca 0,35 om den endast ska gå på E85.
Oljeindustrin blir nästa krisbranch efter bilindustrin. Regeringen bör bereda sig på nya tiggarbrev.
SAABNISSE: Jag gör inget räknefel! Koldioxidutsläpp är koldioxidutsläpp! En annan sak är hur man bedömer miljöbelastningen totalt, såväl i det korta kretsloppet som det långa, och då är det skillnad på etanol och etanol. Och hur kort är det korta kretsloppet??
Bra,marknaden finns det är jag säker på
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.