Nästa artikel
VW Twin-Up – med teknik från XL1
Nyheter

VW Twin-Up – med teknik från XL1

Publicerad 7 november 2013 (uppdaterad 7 november 2013)
Tekniken från supersnåla Volkswagen XL1 kan snart komma att användas i bredare utsträckning. Nu presenteras konceptbilen Twin-Up.

Volkswagens Up-serie, med snart fler modeller än vad som går att hålla reda på, får tillökning. För tillfället är nya Twin-Up bara en konceptbil, men det finns planer på att visa upp en produktionsnära version redan mot slutet av månaden, när bilsalongen i Tokyo slår upp portarna.

Twin-Up använder en modifierad version av hybriddrivlinan i supersnåla projektbilen XL1. Det gör att även Twin-Up blir i snålaste laget, om än inte lika snål som XL1 som optimerades att vara så snål om möjligt.

Starkare än XL1
Twin-Up får en starkare elmotor än XL1, som tillsammans med dieselmotorn levererar 75 hästkrafter och ett vridmoment på 215 newtonmeter. Det ger bilen en acceleration från stillastående till 100 kilometer i timmen på 15,7 sekunder och en maxhastighet på 140 kilometer i timmen. En dubbelkopplad sjuväxlad växellåda lämnar över kraften till framhjulen.

Förbrukningen landar på 1,1 liter per 100 kilometer enligt EU:s körcykel, vilket ger koldioxidutsläpp på 27 gram per kilometer. Bilen kan dock köras utsläppsfritt på enbart el i upp till 125 kilometer i timmen, med en räckvidd på 50 kilometer.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Twin-Up?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-07 14:45
Mistro

Sådär ja,..se nu till att producera bilen också och gärna innan modellen räknas som veteran.

Kul då vi har pratat om detta tidigare då XL1 var på tapeten.

Renault har förresten en modell som heter Twin-go,..en släkting eller?

#2 • Uppdaterat: 2013-11-07 15:42
mayors

Den här är klart intressant - beroende på priset då förstås - men här elimineras svagheten hos e-Up - räckviddsångesten.
Vi har en High-Up som tredjebil och jag märker att alla i hushållet tar den allt oftare. Har kikat på e-Up men det där med laddningen spökar lite - iaf mentalt. Här ser det som sagt intressant ut..

#3 • Uppdaterat: 2013-11-07 16:32
lillstefan nr.2

Tycker att denna utveckling är intressant, Up! känns väl lite trist som modell men det lär dyka upp en hel den annat kommande år. Hoppas att den blir billigare än E-Up, inte lika mycket batterier i Twin-Up, men skillnaden kanske äts upp av förbränningsmotorn?

#4 • Uppdaterat: 2013-11-07 18:50
saabnisse

Helt klart intressant om priset kan hållas på en acceptabel nivå.
Det här är nog den hybrid som har förutsättning att klara de flesta transportbehov inom tätort och den passar nog väldigt många.

#5 • Uppdaterat: 2013-11-07 19:54
Mistro

Priset är ju helt klart den avgörande faktorn för om den här bilen kommer att säljas eller ej.
Personligen tror jag att den kommer att bli billigare än E-Up! och därmed kommer elbilen bara att finnas i "teorin" för vem skulle köpa den?

#6 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Man får sannerligen hoppas att 0-100 km/h går fortare än 15,7 sek. Med specifikationerna som nämns, så borde det gå väsentligt fortare än så. Annars är det en bil jag kan tänka mig att köpa. Hoppas dock att den plastiga pianolacken på instrumentpanelen, går att välja bort.

#7 • Uppdaterat: 2013-11-08 12:13
Mistro

0-100 i en leksaksbil som Up! känns betydligt mer "spännande" än vad det är. Har ju själv kört C1 och 107 en hel del och de upplevs som ganska roliga trots avsaknaden utav effekt beroende på att merparten utav körningen vanligtvis i en sådan bil sker i tätortstrafik med låga hastigheter. Bilarna låter roliga och varvtalen går högt vilket ger känslan att det går fortare än vad det gör.

När man däremot skall ansluta motorvägen ifrån en påfart så märker man hur trötta bilarna egentligen är ... ;)

#8 • Uppdaterat: 2013-11-08 13:04
Irvor

Om/när denna teknik hamnar i Golfen så blir det intressant på riktigt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.