
Efter Volkswagens utsläppsskandal behöver biltillverkaren jobba på sitt rykte. Ett steg verkar bli att byta ut sin slogan.
Nyhetsbyrån Reueters har varit i kontakt med en representant för Volkswagen som berättat att biltillverkaren planerar att släppa sin välbekanta slogan "Das Auto", "Bilen" på svenska. Anledningen ska vara att Volkswagen efter höstens utsläpsskandal vill visa sig mer ödmjuk än tidigare.
Volkswagenrepresentanten har inte helt avfärdat "Das Auto", men säger att i den kommande PR-kampanjen för att förbättra tillverkarens rykte kommer det att stå "Volkswagen" under VW-logotypen i stället.
Diksutera: Hjälper ett slogan-byte Volkswagens rykte?
Volkswagenrepresentanten har inte helt avfärdat "Das Auto", men säger att i den kommande PR-kampanjen för att förbättra tillverkarens rykte kommer det att stå "Volkswagen" under VW-logotypen i stället.
Diksutera: Hjälper ett slogan-byte Volkswagens rykte?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vändpunkt för skitbilar ?? Trenden är klar. Lite enklare och billigare bilar har en klar framtid.
2-taktsmotorn med fria inloppsventiler öppnar upp för spännande drivlinor för både person- och lastbilar. Lite löjligt bara att det skall komma från Ryssland när det är en svensk innovation.
"Anledningen ska vara att Volkswagen efter höstens utsläpsskandal vill visa sig mer ödmjuk än tidigare"
Den stora frågan är ju om man vill vara (!) mer ödmjuk eller bara visa (!) sig mer ödmjuk.
Redan innan Dieselgate hade "Das Auto" en underton av Stortysk Nazism.
Jag har en tysk bil av annat fabrikat, som jag är mycket nöjd med, men....
Jag får inte en servicebok som visar när jag/åf skall göra vissa åtgärder - det kommer via meddelande i display - när "bilen" anser det vara dags. Det retar mig.
Känner att slogans är lite 70-80 tal. Kanske dags för alla tillverkare att lägga diverse pajjiga slogans som ändå inte stämmer överens med märket åt sidan.
Och när vi ändå är på gång.....kan inte alla svenska kommuner göra samma sak.
På tal om slogans:
På min Mini från 1975 står det i bakrutan (originaldekal)
"Scanauto - För brittiska kvalitetsbilar"
Det är ju faktiskt en smula roligt och ironiskt. På 70-talet prutade man ju på allt inom brittisk bilindustri, inte minst kvalitet...
Slogans - alltså typ "Zoom Zoom"...:) Säger väldigt mycket om just det bilmärket - not.
Håller med om att dessa meningslösa slogans nog har passerat "bäst före".
@Tjalle, har väl gällt hela tyska bilindustrin, väl mycket "störst bäst och vackrast". Men även i dessa moderna tider av jämställdhet känns det rätt ofräscht med den patriarkala stil som VW haft.
Folk kommer väl alltid att köpa dåliga produkter mot bättre vetande. Det blir VW's räddning i längden. Att jobba på kvalitet och ansvar gentemot kunden istället för slogans känns inte VW.
Rubriken borde väl rätteligen snarare lyda; "VW lämnar tillbaka stöldgods".
Nu skrattas det i mjugg hos Opel och på andra platser.
(Om någon inte känner till det så kommer Das Auto från Opel kadett 1968.)
VW släpper Das Auto..................Inte en dag för tidigt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.