Nästa artikel
VW-gruppen delas
Nyheter

VW-gruppen delas

Publicerad 16 juni 2015 (uppdaterad 16 juni 2015)
Volkswagengruppen kommer att delas upp i fyra delar, rapporterar flera medier.
Delningen ska resultera i fyra holdingbolag: Ett för massmarknaden, ett för lastbilar och två för premiummärken.
Volkswagens personbilar hamnar tillsammans med Skoda och Seat under BMW:s förre chef Herbert Diess när han börjar sin tjänst 1 juli. Bolag två ska innehålla Audi, Lamborghini och Ducati. Ett ytterligare bolag ska ansvara för Porsche, Bugatti och Bentley och slutligen ska Volkswagens transportbilar, tillsammans med MAN och Scania hamna i ett fjärde bolag.

Det var tyska Handelsblatt som först kom med uppgifterna och enligt dem är orsaken till decentraliseringen en strategi från koncernchefen Martin Winterkorn för att öka vinsterna.
VW-gruppen är idag världens näst största bilkoncern med 10,1 miljoner bilar sålda 2014. Toyota innehar än så länge tronen och GM ligger på tredjeplats.
 
Diskutera: Tror du att uppdelningen kommer att påverka bilproduktionen på något sätt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-16 14:06
saabnisse

Nej varför skulle det behöva påverka produktionen? Man har ju fortfarande samma möjligheter att blanda och ge inom koncernen.
Möjligen kan man få lite friare händer att fixa individuella lösningar kortsiktigt.

#2 • Uppdaterat: 2015-06-16 14:47
Reverend Benny

Öka vinsterna visst, men hur? Hur kan decentralisering öka vinst? Handlar det om att på ett effektivare sätt kunna undgå att betala skatt eller handlar det om att man får bättre koll på siffrorna och kanske att man är mer flexibel i ett något mindre bolag?

#3 • Uppdaterat: 2015-06-16 16:03
Reverend Benny

Bra fundering där Spirou, kan nog gå åt båda håll. DVS att dom i en mindre gruppering jobbar hårdare för att vara modell ska kännas unik. Eller så kan det bli som du säger med badge engineering GM style där en gammal utgående modell får en ny logga och säljs som ny.
Fast ovanstående har ju iofs redan hänt där gamla A4 t.ex. blev Seat Exeo i några år tills Seat snickrat ihop något eget erbjudande i samma storlek.

#4 • Uppdaterat: 2015-06-16 19:27
trasten

Finns det ett bränsle som inte ger cancer?

#5 • Uppdaterat: 2015-06-16 20:26
Pi

trasten - förvänta dig inte alltför mycken kunskap och objektivitet från Uno...:)

#6 • Uppdaterat: 2015-06-16 21:20
wacom59

@Uno! Nu blir det sandlåda igen. Jag är ingen Audi eller VAG älskare för den delen men jag skulle aldrig kalla Audi för låtsas premium. Blanda inte personlig uppfattning och fakta då blir det sandlåda igen. Håll till ämnet!
Att man gör så här med koncernen har väl bara ett syfte, tjäna mer pengar. Lita inte på att det blir bättre produkter. Inga företagsledare idag tänker på annat än hög avkastning och nästa kvartalsrapport.
Glömde en sak , den egna bonusen. Detta gäller alla branscher. Tyvärr.Vinst före ansvar,

#7 • Uppdaterat: 2015-06-18 10:13
Swemba

Vad är den praktiska skillnaden? Det här uppdelningen har det ju varit tidigare också, fast i form av dotterbolag.

#8 • Uppdaterat: 2015-06-21 18:07
Roy J

Det verkar som att ett inlägg från Uno raderats bort. Annars kan jag inte förstå #7, #8 och #9.

#9 • Uppdaterat: 2015-06-21 18:16
Roy J

Det ändras fram och tillbaka. Oftast tyder det på viss desperation eller att man fått en ny chef som måste visa handlingskraft. Och då kommer den gamla fackliga erfarenheten till heders igen: "Kan man inte göra någonting annat så kan man ju alltid omorganisera."
Slår man ihop så talar man om samordningsvinster med en bantad organisation. Delar man upp företaget så talar man om effektiviseringsvinster genom fokusering på färre produkter inom varje bolag.
Min fackliga erfarenhet är att man sällan utvecklar det man redan har, utan tar till något nytt, för företaget oprövat.

Minns när man vi i fackklubben tog in en ombudsman från förbundet. Företaget skulle gå från en matrisorganisation till en linjeorganisation. Hon skrattade när hon kom, för hon kom just från en förhandling i ett företag i exakt samma bransch som gjort precis tvärtom.

#a • Uppdaterat: 2015-06-23 20:05
Egorank

Var finns inlägget från Uno?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.