Flera chefer för stora biltillverkare har sagt att det inte finns några pengar att tjäna på elbilar. Men hos Volkswagen är målet att elbilarna ska ha minst lika hög försäljningsmarginal som bilar med bensin- och dieselmotor.
– Tittar vi på priserna för nästa generation elbilar ligger lönsamheten på samma nivå som för Golf, säger VW-chefen Herbert Diess i en intervju med Financial Times.
Herbert Diess säger att Tesla just nu ligger före Volkswagen när det gäller elbilsmodeller eftersom det är uteslutet att en jättekoncern ska kunna ta lika stora risker som en uppstickare. Men Herbert Diess säger att Volkswagen är en ”fast follower” och att bolaget är hack i häl med Tesla.
– Vi försöker hålla oss så nära dem som möjligt.
Herbert Diess kommenterar även rusningen i Teslas aktiekurs den senaste tiden och säger att det inte automatiskt innebär att även lönsamheten är hög.
Tidigare har själva hårdvaran i bilen varit viktigast, men nu ser Herbert Diess att mjukvaran blir allt viktigare. Volkswagen har råkat ut för allvarliga mjukvaruproblem i elbilen ID 3 och enligt uppgifter till en tysk tidning hittas 300 nya buggar per dag. Men planen är fortfarande att börja leverera ID 3-bilar till köparna under ”sommaren 2020”.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De är säkert en av de aktörer på marknaden som ligger närmast efter Tesla, det betvivlar jag inte, dock inte så himla nära om man ser till effektiviteten i deras drivlinor på de bilar de presenterat än så länge, e-Tron och Taycan.
MEN, tror många glömmer bort hur stor fördel Tesla har av sitt laddnätverk med. Där var ju VAG och övriga på gång med Ionity men skjuter ju sig själva lite i sank där med sin ohemult höga prissättning kombinerat med en avstannad utbyggnad. Mer än en ägare av e-tron man läst från på elbilsforum som är rasande.
I sak har du helt rätt Henrik men för i vart fall privatköpare så är kanske ändå inte laddnätverken det som ligger överst i priolistan eftersom många säkert till allra största delen laddar hemma - kan man inte det så köper man nog varken en Tesla eller andra elbilar skulle jag gissa. Sen kan det vara helt annorlunda för vissa kategorier av tjänstebilsförare men ännu så länge är det nog inte så många företag som har t ex Tesla som ett bilval - även om elbilarna givetvis kommer även i det segmentet och ännu mera om priserna för tänkbara modeller pressas.
Pi: Jag tror du skulle bli förvånad av hur många företag som lagt in Model 3 som valbar, och hur många Model 3 som kommit ut som förmånsbilar. Utan att ha torrt på fötterna gissar jag att det kom fler Model 3 ut som förmånsbilar under 2019 än det gjorde t.ex. 3-serie, A4 eller C-klass. Obs, jag gissar nu utan att ha faktan. Jag har själv skapat en TCO-kalkyl för företaget jag jobbar på med blandade bilar och Model 3 SR+ ligger på samma kostnad för företaget som de flesta bilarna runt 7,5 PBB som de flesta företag kört med som gräns länge. Sen tror jag du har fel om att privatköpare bryr sig om laddnätverket, och om de inte gör det vid första elbilsköpet kommer de definitivt göra det vid nästa köp. Jag lovar, du har mycket mer nytta av det än du tror. Men dina erfarenheter av elbilsägande kanske säger annorlunda? ;)
Det var som jag sa mina åsikter, Henrik. Och inget annat.
Hack i häl, de har ju inte ens fått ID3 att funka
men stadigt langt, langt bagud, TOYOTA , sandheden skal jo frem . Toyota har pengene, innovation, med en meget bred vifte, arbejder i City con- Vaelley, brint biler Mirai, hybrid , Atkinson, plugin , el bil chr i kina, og meget mere,.men held og lykke til folkevogn, de har store problemer, med at betale for dieselgate ,ønsker dem held og lykke..
Simon, det var väl ändå en ganska korkad kommentar!
"inte ens!" Hur vet du det?
Den har ju inte kommit ut på marknaden än och då går det ju knappast att ha åsikter om funktionen på den.
jørgenn, det är riktigt att Toyota ligger långt efter, det har de själva sagt, men det beror ju på att de satsat på fel teknik.
Det är marknaden som styr och just nu är det rena batteribilar som gäller och där ligger man efter.
Men givetvis har de resurser att komma ifatt, men det kommer att kosta och tar säkert en tid.
Vad kan man säga annat som koncernchef för VW? – "Vi försöker hålla oss så nära dem som möjligt" Kan innebära att de är långt ifrån, men varför säga sanningar när man vill försöka sälja el-VW, som har mjukvara-problem..? Håll skenet uppe VW, kanske det löser sig så småningom..(men då är ni troligtvis efter på batterifronten, om inte redan?)..
Tesla är fortfarande ledande - och kommer så att vara.. Det är fråga om nyfikenhet, kunskap och attityd, som "gamla" biltillverkare saknar eller inte vill veta av..
Det är säkert inget fel på VWs kommande elbilar. Jag ser faktiskt fram emot ID4. Men som Henrik mycket riktigt kommenterar så är laddnätverket ett stort frågetecken. Hittills hade jag stora förhoppningar att Ionity kommer att bli ett bra alternativ till Tesla Supercharger, men nu tror jag inte lägre det. Jag kör Audi e-tron idag, en bil som jag faktiskt är mycket nöjd med. Men om jag hade vetat hur Ionitys priser utvecklas och att de försöker skapa en monopolställning genom att låsa in kunderna i årslånga och dyra abonnemang, så vet jag inte att jag hade valt en Audi. Samtidigt finns inte så många alternativ om man vill ha en större bil med dragkrok. En Model X kommer inte i fråga för mig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.