Volkswagens stora satsning på att minska utsläppen kommer nästan enbart innehålla elbilar – så kallade syntetiska bränslen och vätgasbilar är inget som koncernchefen Herbert Diess vill lägga särskilt mycket resurser på.
Han tänker dock inte sätta något slutdatum för när bensin- och dieselmotorerna ska fasas ut helt.
– De striktare koldioxidreglerna kommer oundvikligen leda till slutet för förbränningsmotorn. Senast 2026 kommer elbilen vara bättre både klimatmässigt och ekonomiskt, säger han i en intervju med Tagesspiegel.
In i det sista kommer det vara osäkert om Volkswagen klarar EU:s nya utsläppskrav eller tvingas betala böter. Utrullningen av Volkswagen ID 3 har tagit lång tid och den är enormt viktig för att koncernen ska kunna sänka utsläppssiffran.
– Det kommer bli väldigt nära. Än så länge har vi inte uppnått försäljningsmålen för elbilar i den utsträckning vi hoppades på.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kvalité bygget VW ID 3 var inte den bästa.
Den som köper ID.3:an nu är nog lite väl modig, för att inte säga rätt dumdristig... -det är ju högst uppenbart att ID.3:an måste passera ur betatest/prototyp-stadiet och ovanpå det så behöver prisbilden normaliseras.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.