Nästa artikel
VTI vill testa assistanssystem med fulla bilförare
Först på Vi Bilägare

VTI vill testa assistanssystem med fulla bilförare

Publicerad 3 november 2020
Med ny teknik kan bilen själv upptäcka och hindra en rattfull förare. Nu vill svenska VTI testa tekniken med fulla testpersoner.

Nya bilar får allt mer avancerade system för att övervaka föraren och körningen. Vissa av dem kan till och med stanna vid vägkanten och larma ambulans om föraren blivit medvetslös.

Men ett stort problem som inte går att lösa med dagens assistanssystem är att det fortfarande sätter sig alldeles för många onyktra förare bakom ratten.

Alkolås är en lösning för att hindra onyktra förare från att ens kunna starta bilen, men det är ännu inget som vanliga privatbilister har i sina bilar.

Nu vill Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, utveckla och testa säkerhetssystem som kan upptäcka och hindra förare som inte kan köra bilen på ett säkert sätt. Tanken är att prova den här typen av system på den inhängnade banan Mantorp Park.

”Detta är särskilt relevant även med avseende på ökande automatiseringsgrad av fordon, vilket kan medföra att traditionella säkerhetsystem behöver utökas med system som kan upptäcka att förarens förmågor är nedsatta även om föraren för stunden inte är aktivt delaktig i framförandet av fordonet”, skriver VTI i ansökan.

Upp till en promille

För att testerna ska gå att genomföra behöver testförarna vara onyktra, ouppmärksamma eller trötta. Därför ansöker VTI nu om dispens från flera trafiklagar i samband med testerna på banan, kan Vi Bilägare avslöja.

VTI:s ansökan är ute på remiss och nu får polisen, Trafikverket, Transportstyrelsen, forskningsinstitutet Rise och åklagarmyndigheten möjlighet att svara.

Målet är att få till ett undantag från vissa paragrafer i trafikförordningen tills vidare under testerna på Mantorp Park. Förarna ska övervakas med kameror och VTI ska låta upp till 40 försökspersoner med körkort som inte har missbruksproblem ansöka om att vara med i testerna.

Testpersonerna ska först få köra ett varv runt banan i nyktert tillstånd. Därefter ska alkoholkoncentrationen ökas till 0,2, 0,5, 0,8 och 1,0 promille. Förarna får inte köra snabbare än 80 km/tim och därmed lär varvtiderna inte bli lika snabba som för de tävlingsbilar som kör runt banan i vanliga fall.

Läs också: Stoppade rattfyllerist med snöplog – hyllas som trafikhjälte

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-03 08:57
Gunnar Lindberg

Var söker man jobbet?

#2 • Uppdaterat: 2020-11-03 09:30
Thommys

1,0 promille! Då skulle jag inte ens kunna stå på benen. Jag hade öppnat bakdörren och fallit rakt in på soffan och somnat.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-03 09:55
skarj

Inför alkolås i alla fordon, merkostnaden är inget att bråka om, priset borde bli överkomligt om det blir praxis att det ska finnas.
Finns ingen anledning att det ska finnas onyktra förare när en så pass enkel lösning finns, visst man kan "blåsa igång" fordonet och sedan supa, man kan be någon annan att blåsa, upptäcks detta borde det vara life ban på körkort.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-03 10:15
lsoderlund

@Skraj, Lika idiotiskt förslag som att införa fotboja på alla medborgare bara för att det inte torde vara en kostnad och ny praxis.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-03 14:58
glimma-48

Thommys! Där har du nog missuppfattat det hela en hel del. Om du dricker en normal starköl lite snabbt och blåser i en alcomätare direkt efteråt kan mätaren visa 1.9 promille men om du direkt efter dricker ett halvt glas vatten så visar samma mätare 0.9 promille och en halvtimme senare 0.5 promille. De flesta kan utan något som helst problem utan att känna sej påverkad köra bil efter detta på ett trafiksäkert sätt. För att känna sej som du beskriver behöver de flesta en promillehalt på minst 2 promille efter att man sköljt munnen med vatten. Sen är det naturligtvis individuellt.

#6 • Uppdaterat: 2020-11-03 15:00
puttis

Skarj #3
Nej! Absolut inget obligatoriskt alkolås i bilarna för den som klarar av att hålla Absoluten i skåpet tills bilen står still. Ifall bilen blir skattefri och helförsäkringen betalas av staten kan man möjligen diskutera saken.

Att dra in körkortet spelar ingen roll för någon, förmågan att köra försvinner inte för att lappen ryker.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-03 15:08
puttis

glimma-48
Är bombsäker på att VTI kommer få sig en tankeställare. Är övertygad om att testet kommer visa att de flesta klara körningen galant även över gränsen på 0,2 promille. Det är det individuella som sätter krokben. Min mor kan knappt gå ut med hunden efter en kapsyl nubbe vid jul.

#8 • Uppdaterat: 2020-11-03 15:46
glimma-48

Puttis! och alla andra. Observera att jag inte propagerar för att köra bil efter att ha druckit alkohol av mängd av betydelse. Jag vill bara upplysa om vad som krävs för att uppnå en viss promillehalt. Det finns många med fördomar. Är ni inte absolutist, köp en alkoholmätare av god kvalite och lär er hur ni påverkas.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-03 16:15
Masa

Detta är test av "nästa generation" alkolås. Ser fördelar med system där du inte behöver "krångla" och blåsa i ett munstycke inte minst för bättre smittskydd vid olika brukare av fordonet. Det är enbart ett konstaterande att Alkolås snart är standard (krav) på alla nya bilar, https://www.vibilagare.se/nyheter/krav-pa-fartbegransare-och-alkolas-2022

#a • Uppdaterat: 2020-11-03 16:59
Nalle

Har sett alldeles för många fylleolyckor med bil,mc,snöskoter,moped,cykel,osv. Ingen har haft under 0,5prom.! Förmodligen
1,5 och ännu mer! Undrar hur många olyckor 0,2 till 0,4 har varit orsak till? Förutom tappat körkort och ev.jobb!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.