Krocktester har i generationer utformats med den manliga kroppen som norm. Inom ramarna för ett EU-finansierat projekt kommer VTI, Folksam, Chalmers och Volvo att utveckla en virtuell kvinnlig krockdocka.
Projektet ”Open Access Virtual Testing Protocols for Enhanced Road User Safety”, förkortat ”Virtual”, kommer att sträcka sig över en fyraårs period och leda till utvecklingen av två virtuella krockdockor. En genomsnittlig kvinna och en genomsnittlig man. Krockdockorna kommer att vara skalbara till olika storlekar och åldrar samt få aktiv muskelfunktion. Det senare gör det möjligt att simulera vad som händer med kroppen strax före en krock.
Projektet ska även utveckla virtuella testmetoder för fotgängare, cyklister, åkande i fordon och i kollektivtrafik med syftet att komplettera de traditionella fysiska krocktesterna.
–Genom att kombinera traditionell fysisk provning med virtuell provning kommer det finnas bättre förutsättningar i framtiden att utvärdera system i bilar som skyddar både män och kvinnor och att utvärdera skyddet i flera olika krocksituationer, säger professor Astrid Linder, forskningschef på VTI och koordinator av Virtual-projektet.
Virtual-projektet har en budget på cirka sjumiljoner euro. Nio länder ingår i projektet vilket leds av VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Diskutera: Skulle du lita på krocksäkerheten om bilen enbart krocktestats virtuellt?
Projektet ska även utveckla virtuella testmetoder för fotgängare, cyklister, åkande i fordon och i kollektivtrafik med syftet att komplettera de traditionella fysiska krocktesterna.
–Genom att kombinera traditionell fysisk provning med virtuell provning kommer det finnas bättre förutsättningar i framtiden att utvärdera system i bilar som skyddar både män och kvinnor och att utvärdera skyddet i flera olika krocksituationer, säger professor Astrid Linder, forskningschef på VTI och koordinator av Virtual-projektet.
Virtual-projektet har en budget på cirka sjumiljoner euro. Nio länder ingår i projektet vilket leds av VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Diskutera: Skulle du lita på krocksäkerheten om bilen enbart krocktestats virtuellt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag kan för lite om tekniken så svaret är att det känns för osäkert med virtuell teknik. En slumpvis utvald bil bör rimligen vara krockobjekt.
Idag så gör jag det då datat är så snabbt och stort stort att jag häpnar inför en del spel och dem är ju på en låg nivå jämfört med forskningens resurser.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.