I takt med att det rullar ut fler och fler elbilar på vägarna minskar skatteintäkterna från bensin- och dieselförsäljningen.
Därför har det i flera år pratats om en så kallad kilometerskatt som ska ersätta dagens fordonsskatt. Istället för att skatta ett fast belopp varje år baserat på bilens utsläpp eller vikt får bilisterna skatta för varje körd kilometer.
Om kilometerskatten blir verklighet eller inte är inte spikat ännu och det är heller inte klart hur den ska utformas. Men tidigare i år kom ett förslag från IVL Svenska Miljöinstitutet där laddbara bilar får betala något mindre än vanliga förbränningsbilar, och där förare som kör på landsbygden får betala betydligt mindre än den som kör i en storstad.
60 miljarder i skatteintäkter
Nu har även forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, gjort en genomgång som visar att någon form av kilometerskatt förmodligen behövs för att täcka bortfallet av skatt från bensin och diesel.
– 2017 bidrog beskattning av bensin och diesel till över 60 miljarder kronor netto till statskassan. Det är intäkter som används för att bekosta offentlig verksamhet i allmänhet, säger Jan-Eric Nilsson, professor emeritus i transportekonomi vid VTI.
En kilometerskatt kan leda till mindre trafik vilket också sänker utsläppen och bullernivån, samt minskar slitaget på vägarna. Att bara höja elskatten och använda den på samma sätt som dagens bensin- och dieselskatt skulle inte vara någon bra idé, enligt Jan-Eric Nilsson. Det skulle drabba alla elkonsumenter.
Läs också: Nya förslaget om kilometerskatten: Så mycket får du betala
Att bara höja elskatten tycker inte forskarna är någon bra idé
”Möjligt redan i dag”
När IVL presenterade sitt förslag tidigare i år fick det kritik från olika håll för att systemet behöver veta var bilen befinner sig för att kunna skilja på landsbygd och storstad, för att ta olika mycket betalt.
– Redan i dag är det tekniskt möjligt att använda elektroniska plattformar för att kunna ta olika mycket betalt beroende både på när och var olika typer av fordon körs och på fordonens miljö- och säkerhetsegenskaper. En sådan beskattning skulle åtminstone delvis kompensera för minskade intäkter från drivmedelsskatter, säger Jan-Eric Nilsson.
VTI har dock inte tagit fram något förslag på hur hög skatten ska bli. Skatten får däremot inte bli för hög, enligt forskarna.
– Det finns en risk att attraktiviteten för den nya tekniken minskar. En allt för hög skatt på körning skulle då bromsa omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Det är något vi skulle kunna se de närmaste tio till tjugo åren. Men när omställningen är slutförd och det inte längre finns möjlighet att välja mellan olika tekniker kommer vi inte längre att ha samma begränsningar.
Sammanfattningsvis skriver VTI-forskarna att ”det finns såväl effektivitets- och fördelningsargument för en framtida skatt baserat på elektronisk registrering” – men bara om kostnaderna för systemet inte blir för höga.
Läs också: 3 utmaningar med kilometerskatten som måste lösas
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.