TerraNet, med huvudkontor i Lund, utvecklar en typ av avancerat förarstödsystem, som de valt att kalla för Voxelflow.
Det förser bilen "med blixtsnabb sensorteknik så att den förstår vad den har framför sig och agerar därefter – inom tre millisekunder. Med hjälp av laser och tre kameror, reagerar VoxelFlow tio gånger snabbare än dagens ADAS-system och agerar efter rådande situation", skriver företaget på sin hemsida.
De nämner som exempel att en bil som håller en hastighet på 70 kilometer i timmen hinner färdas 6 centimeter innan den agerar med nya tekniken. I en bil med nuvarande förarstödssystem skulle man kommit 6 meter innan bilen bearbetat samma data. Med en mänsklig förare bakom ratten hade det tagit 13 meter ytterligare innan den som körde hade upptäckt eventuell fara och kastat sig på bromsen.
Vad som skiljer VoxelFlow från andra system är hur sensorerna tar upp information från omgivningen.
"Med hjälp av laser och skapas punktmoln av objekten runtomkring bilen."
Andra system, till exempel roterande lasserradar (Lidar), använder sig av sensorer som registrerar bildrutor. De kan bara ta upp ett visst antal bildrutor per sekund, vilket gör att det blir en fördröjning på flera millisekunder. Voxelflow beskrivs som en sensor med tre ögon. De tre kamerorna kalibrerar fotoner i högupplöst pixelformat från objekt som reflekteras av belysning från laser och skapar punktmoln av objekten runtomkring bilen.
Det är dessa punkter som företaget kallar ”voxlar” och som gett uppfinningen dess namn. Förutom att analysen går fortare än i andra system slipper man också problemet med kontraster som vanliga kameror tampas med.
Nu har biltillverkaren Mercedes lagt en beställning på en första prototyp där nästa steg blir att integrera tekniken i en bil. Ordervärdet motsvarar 31 000 euro.
En demonstration av hur tekniken fungerar kan du se i videon här nedanför.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.