Volvo har visat upp rekordsiffror för förra året, och lyckades öka både försäljningen och rörelseresultatet. Antalet levererade elbilar ökade med nästan 70 procent.
Men Volvo tjänar fortfarande betydligt mer pengar på bilar med förbränningsmotor än elbilar. Vinstmarginalen för Volvos elbilar ökade från åtta till nio procent mellan 2022 och 2023, och under fjärde kvartalet 2023 ökade den till 13 procent.
– Det är något som åstadkommits genom hårt arbete och fokus under lång tid. Vi har investerat i att göra bilarna bättre, säger Björn Annwall, vice vd och kommersiell chef för Volvo Cars.
Som jämförelse ökade vinstmarginalen för förbränningsbilar från 21 till 23 procent.
I kronor innebär det att Volvo tjänar i snitt 40 000 kronor på en elbil men mer än dubbelt så mycket – 103 000 kronor – på varje såld bil med förbränningsmotor.
Enligt Björn Annwall kommer vinstmarginalen för elbilar öka framöver, inte minst med lanseringen av EX30 där Volvo siktar på mellan 15 och 20 procents marginal.
Även om marginalen alltså är lägre än för bilar med förbränningsmotor är den fortfarande positiv – många andra biltillverkare går back stora belopp på varje såld elbil. Å andra sidan hade Volvo en elbilsmarginal på 13 procent 2021. Sedan dess har den ”dippat” men är nu på väg att återhämtas.
År | Biltyp | Vinst per bil, kr | Marginal, % |
2021 | Elbilar | 57 000 | 13 |
2021 | Övriga | 69 000 | 19 |
2022 | Elbilar | 37 000 | 8 |
2022 | Övriga | 89 000 | 21 |
2023 | Elbilar | 40 000 | 9 |
2023 | Övriga | 103 000 | 23 |
Källa: Volvo Cars
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 2024-03-14 19:47 Det där med "alla lika värde…
- 2024-02-07 06:21 Konkurrensen hårdnar när…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.