4,5 liter per 100 km och ett CO2-utsläpp på under 120 g/km. Volvo C30 Efficieny ser inte ut som andra C30, men den är snål och är en miljöbil.
Den nya C30-modellen som visades upp på Frankfurt-mässan var i likhet med Volvos elhybrid, ett koncept som visar hur det går att sänka förbrukning och utsläpp på ett effektivt sätt med ganska små medel.
C30 Efficiency har en 105-hästars turbodiesel under huven. Den har optimerats för maximal bränsleeffektivitet och man har använt lågfriktionsolja i transmissionen. Tredje, fjärde och femte växeln har fått annnan kuggning och är högre utväxlade och bilen är försedd med lågfritionsdäck.
Fälgarna är ett eget kapitel. De har "myggnät" mellan ekrarna för att hålla vinden borta i stället för heltäckta fälgar. Med nätet ska man kunna bibehålla kylningen på bromsarna. Under bilen har monterats täckplattor för att minska luftmotståndet och en specialspoilerovanför bakrutan gör bilens luftmotstånfd än lägre.
C30 Efficiency har en 105-hästars turbodiesel under huven. Den har optimerats för maximal bränsleeffektivitet och man har använt lågfriktionsolja i transmissionen. Tredje, fjärde och femte växeln har fått annnan kuggning och är högre utväxlade och bilen är försedd med lågfritionsdäck.
Fälgarna är ett eget kapitel. De har "myggnät" mellan ekrarna för att hålla vinden borta i stället för heltäckta fälgar. Med nätet ska man kunna bibehålla kylningen på bromsarna. Under bilen har monterats täckplattor för att minska luftmotståndet och en specialspoilerovanför bakrutan gör bilens luftmotstånfd än lägre.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.