Volvo Personvagnar ska bygga bilar som inte kan kollidera. Målet är ingen ska dödas eller skadas i en Volvo - och visionen ska vara verklighet 2020,
- Vi accepterar inte att människor förlorar livet i flygplansolyckor, så varför ska vi betrakta bilolyckor som oundvikliga? säger Jan Ivarsson, ansvarig för Volvo Personvagnars säkerhetsstrategi.
Världshälsoorganisationen beräknar att 1,2 miljoner människor dödas och över 50 miljoner skadas i trafikolyckor varje år. Siffror som förväntas stiga. Nu vill Volvo ta krafttag för att förhindra olyckor - genom att göra sin vision om en kollisionfri framtid till en ledande princip.
-Ständig forskning och förstärkning av säkerheten i och runt våra bilar kommer att få avgörande betydelse för att uppnå en säkrare förarmiljö och en kollisionsfri framtid. Vi bjuder in myndigheter och övriga biltillverkare till ett fruktbart samarbete för att nå det målet, fortsätter Jan Ivarsson.
Volvo har analyserat trafikolyckor sedan 1970 och har information om över 36 000 olyckor. Kunskap som företaget ska utnyttja för att nå sin nollvision.
-Med allt mer avancerad teknik konstruerar vi bilar som hjälper föraren undvika olyckor och förhoppningsvis också undvika att bli exponerad för farliga situationer, förklarar Jan Ivarsson.
Volvo hoppas även på ett samarbete med olika trafikmyndigheter och andra delar av bilbranschen.
-Det finns en betydande säkerhetspotential i att skapa kommunikation mellan bilar och infrastruktur. Två bilar skulle till exempel kunna varna varandra om köer på hala vägar. Infrastruktursensorer skulle kunna varna föraren för djur som går över vägen, säger Jan Ivarsson.
Återstår att se om Volvo kan nå sitt mål.
Ola Andersson
Världshälsoorganisationen beräknar att 1,2 miljoner människor dödas och över 50 miljoner skadas i trafikolyckor varje år. Siffror som förväntas stiga. Nu vill Volvo ta krafttag för att förhindra olyckor - genom att göra sin vision om en kollisionfri framtid till en ledande princip.
-Ständig forskning och förstärkning av säkerheten i och runt våra bilar kommer att få avgörande betydelse för att uppnå en säkrare förarmiljö och en kollisionsfri framtid. Vi bjuder in myndigheter och övriga biltillverkare till ett fruktbart samarbete för att nå det målet, fortsätter Jan Ivarsson.
Volvo har analyserat trafikolyckor sedan 1970 och har information om över 36 000 olyckor. Kunskap som företaget ska utnyttja för att nå sin nollvision.
-Med allt mer avancerad teknik konstruerar vi bilar som hjälper föraren undvika olyckor och förhoppningsvis också undvika att bli exponerad för farliga situationer, förklarar Jan Ivarsson.
Volvo hoppas även på ett samarbete med olika trafikmyndigheter och andra delar av bilbranschen.
-Det finns en betydande säkerhetspotential i att skapa kommunikation mellan bilar och infrastruktur. Två bilar skulle till exempel kunna varna varandra om köer på hala vägar. Infrastruktursensorer skulle kunna varna föraren för djur som går över vägen, säger Jan Ivarsson.
Återstår att se om Volvo kan nå sitt mål.
Ola Andersson
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har lite svårt att förstå hur herr Ivarssons ide skall fungera? Förmodligen bra i 90 km/h men i 10-15 där herr Norrlandsbo kör som en kratta i fyllan och villan? Trots allt dör de flesta i idiotolyckor, inte i höga hastigheter. Här har såväl vv's som volvos nollvision riktat in sig fel! Se till att pränta in i ryggraden att man överhuvudtaget inte sätter sig i bilen när man tagit ens ett par öl!
Kalle
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.