Flera biltillverkare tittar just nu på att bryta ut elbilssatsningarna till ett helt eget bolag. Ett exempel är Ford som numera utvecklar elbilar och förbränningsmotorer i separata företag.
Men det är orimligt och ineffektivt att alla tillverkare ska fortsätta utveckla förbränningsmotorer på egen hand. Det tycker i alla fall Michael Fleiss, chef för Powertrain Engineering Sweden – den svenska delen av företaget Aurobay som utvecklar och tillverkar drivlinor inom Geely- och Volvokoncernen.
Företaget som till två tredjedelar ägs av Geely och en tredjedel av Volvo Cars vill nu expandera och locka kunder utanför koncernen som inte vill eller kan vidareutveckla förbränningsmotorer i framtiden.
– Det värsta som kan hända för klimatet och världen är att det inte sker någon fortsatt utveckling av dessa teknologier, säger Michael Fleiss i en intervju med Automotive News.
Att samarbeta med andra stora biltillverkare är enligt honom helt rimligt rent ekonomiskt.
– Det är en ganska dyr produkt.
Michael Fleiss är knappast först med att försöka få till stora samarbeten i bilvärlden för att utveckla förbränningsmotorer. Även den tidigare koncernchefen för den dåvarande Fiat/Chrysler-koncernen, Sergio Marchionne, förespråkade högljutt olika typer av samarbeten.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (19)
- 8 oktober 2022 L. Mäkinen skrev: AdBlue är…
- 8 oktober 2022 AdBlue är ett kemiskt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.