Nästa artikel
Volvos försäljning rasar – men suv-andelen fortsätter öka
Nyheter

Volvos försäljning rasar – men suv-andelen fortsätter öka

Publicerad 3 april 2020
Nästan 7 av 10 Volvobilar är numera suvar. Här är de populäraste modellerna.

Volvos försäljning rasade med hela 31 procent under mars jämfört med samma månad förra året, visar nya siffror. Allra störst var tappet i USA och Europa där försäljningen backade med 43 respektive 35 procent.

Hittills i år har Volvos försäljning totalt backat med 18 procent och på grund av coronakrisen står Kina för den största minskningen, med 31 procent.

”Vår globala försäljning påverkades av coronaviruspandemin”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.

Men när det gäller suv-andelen har det inte hänt så mycket med siffrorna sedan sist. Volvo är fortfarande en av de biltillverkare som har världens högsta andel suvar. Hittills i år är 68 procent av alla nya Volvobilar suvar, upp från 60 procent samma period förra året.

Volvos höga suv-andel kan på sikt kan innebära problem att nå utsläppskraven, särskilt eftersom ingen av dem hittills är eldriven (även om laddhybriderna blir allt mer populära och nu står för 15 procent av alla sålda Volvobilar).

Volvo XC60 är fortfarande märkets populäraste modell och den följs av XC40 och XC90. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-03 08:58
J.L

De ligger illa till med sin suboptimerade produktmix och begränsade utvecklingsresurser. Kanske dags att svenska staten tar över bolaget från den kinesiska staten även om vissa här tror att de är privatägda på börsen.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-03 09:58
Togga

Att ”suvarnas” andel är i majoritet är inte så konstigt. Se bara på V90:an. Ser ut som nån plattat till den uppifrån. Obegripligt låg och obekväm.

#3 • Uppdaterat: 2020-04-03 10:23
mso 1000

Jag fattar inte denna suv hysteri.
Är verkligen folk så stela och i dålig kondition för det är väl motiveringen.

Volvos v60 crosscountry är ju en av marknadens snyggaste och attraktivaste bilarna i Sverige.
Och även vissa andra med cross attributen.

Jag håller med vargen om hans åsikt om dom höga suv klumparna.

#4 • Uppdaterat: 2020-04-03 10:43
Henrik M

Stygga vargen har såklart rätt i att samma drivlina i en lägre bil "alltid" drar mindre än i en högre bil. Sen finns det ju mer eller mindre energisnåla suvar med. Men att suven som helhet drar mer och släpper ut mer än samma drivlina i "normal" bil, tveklöst!

#5 • Uppdaterat: 2020-04-03 10:45
Pi

Tja - hade en Golf SV tidigare som var extremt enkel att ta sig i och ur - även jämfört med många SUV:ar. Nuvarande "normal-låga" bil är förvisso aningen "besvärligare" att ta sig in i men nån avgörande orsak till att avstå köp var det ju inte - trots allt.

#6 • Uppdaterat: 2020-04-03 10:55
Togga

MSO 1000: Du fattar tydligen inte mycket... Folk är säkert varken stela eller i dålig kondition (vad det nu har med saken att göra). Men det väl så enkelt att de gamla låga konstruktionerna är obekväma, tillhör ”gårdagens designmode”, och de nya alternativen är mycket bättre. Vill man sitta lågt finns en uppsjö sportvagnar att välja mellan. Men du kanske också föredrar en låg pall vid bordet än en vanlig stol?

#7 • Uppdaterat: 2020-04-03 11:18
Panopticon

Torgnyastrom: Att de "nya alternativen" är bättre är väldigt tveksamt. Självklart vill man inte sitta vid en låg pall vid bordet, men du vill inte heller kliva upp på en hög tröskel för att sätta dig i din stol. Det bekvämaste är en MPV, till exempel Golf SV som nämndes här ovanför. Lågt insteg och hög sittposition. Ett högt insteg kan omöjligt vara en positiv sak.

#8 • Uppdaterat: 2020-04-03 11:38
Togga

Panoptikon: Håller med dig. SUV debatten blir ofta polariserad. SUV-motståndarna drar alltid fram de mest ”extrema” exemplen på stora törstiga suvar; XC90, Audi Q7 m fl. Alltid 4WD. Inget för mig. Gick från låga V50 till crossovern Qashqai. Låg förbrukning, måttlig motorstyrka på båda. Men den senare avgjort bekvämare insteg (inte högt; du verkar tänka på lastbilar...). Jag håller mig till s.k. vardagsbilar där funktionen är prio ett. Förr i tiden var de flesta bilar bakhjulsdrivna. Det är väl bara de mest konservativa som förordar dem idag?

#9 • Uppdaterat: 2020-04-03 12:11
mso 1000

Jag tycker ändå det går en hel del hysterisk inflation i mode och på parkeringen om att man skall ha en hög suv.
Jag (klanen) äger både en 2019 suv, en17/18 octavia och en 2007 yaris och faktum är att har man ont i rygg och har stel kropp så är yarisen den bästa att kliva in och ur i utan tvekan.
Det finns suvar som har så dåligt insteg beroende på kroppsstorlek där man får häva upp röv och ben och samtidigt ducka för att inte slå huvudet dörrkarmen och sedan måste man tvätta byxbenen.
Det finns inga rätt eller fel eftersom vi är olika men man blir ofta stum när man hör och ser vissa på parkeringarna runt omgivningarna.
Jag säger bara lilla gubben o gumman som knappt får ner skidorna från takboxen och än mindre kan stänga eländet.

#a • Uppdaterat: 2020-04-03 12:11
snabb95

När jag var ung hade inte ens traktorerna fyrhjulsdrift. På en traktor är det befogat men inte på en personbil. Lika onödigt som dubbdäck vilka dödar fler än de räddar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.