Efter två starka kvartal med vinster på 640 respektive 600 miljoner kronor presenterar nu Volvo Personvagnar en rejäl förlust för kvartal tre.
Volvo beskriver det negativa rörelseresultatet som väntat och påpekar att man ändå gjort en vinst på 477 miljoner kronor hittills i år. Svängningen från vinst till förlust förklarar Volvo med investeringar i ny teknik och negativ utveckling av valutakurser.
– Mot bakgrund av turbulensen på finansmarknaderna är konsumentförtroendet en osäker faktor. Samtidigt är jag mycket nöjd med den positiva försäljningsutvecklingen och styrkan i vårt varumärke. Det gör att utsikterna för 2011 är fortsatt positiva, säger vd Stefan Jacoby.
Ökar överallt
Samtidigt som företaget visar förlust ökar försäljningen på samtliga marknader. Under tredje kvartalet sålde Volvo 103 119 bilar, en förbättring med 27,7 procent eller 22 396 bilar.
En förklaring till det starka lyftet var att Volvo sålde 42 000 bilar under september. Aldrig tidigare har Volvo haft en högre försäljning under en månad.
Volvo har också tagit andelar på samtliga marknader. Kina stod för den största ökningen, plus 67,7 procent jämfört med samma period 2010. Men Volvo rullar också snabbare i Nordamerika (+19,9 %), Norden (+23,6 %), Europa (20,0 %) och på övriga marknader (50,3 %).
Hittills har Volvo sålt 333 865 bilar, en ökning med 22,5 procent jämfört med i fjol. Sett till enskilda modeller har S60, V60 och XC60 varit särskilt framgångsrika. Volvo lyfter också fram den ålderstigna suven XC90, som ökade med 10 procent.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos framtidsutsikter?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det har varit mycket turbulens de senaste åren för våra "svenska" biltillverkare och att Volvo visar förlust för det tredje kvartalet är ju inte bra men som dom själva säger så har dom investerat mycket den senaste tiden och det kostar stora summor så jag tror inte detta betyder så mycket för Volvos framtidsutsikter.
Kalla mig surpelle eller Mr Negativ, men jag kan inte låta bli att tänka på alla år som GM lät Saab gå med förlust med flit. Kan det vara så att Geely flyttar pengarna dit de beskattas minst?
Hej surpelle
Naturligtvis är det som Rustan förmodar. Om inte, så är Geely kriminellt korkade.
Det är naivt att vänta sig att en "relativt liten" tillverkare med liten hemmamarknad och stora utvecklingsambitioner någonsin ska kunna generera stora vinster. Den enda vägen framåt är minimala vinster och stora investeringar under många år tills man fått sin nisch säkrad. Kineserna kan nog hjälpa till att sänka komponentkostnader och öka volymer vilket är bra, men varumärkesjobbet måste ske i Sverige.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.