Nästa artikel
Volvos fabrik i Torslanda firar 50 år
Nyheter

Volvos fabrik i Torslanda firar 50 år

Publicerad 2 april 2014 (uppdaterad 2 april 2014)
Fabriken i Torslanda slog upp portarna 1964 och var då en av landets största industrisatsningar. I år fyller anläggningen 50, vilket Volvo passar på att fira.

Volvo vill värna om sin bakgrund som en svensk biltillverkare, något som kan ses som en så kallad Unique Selling Point på marknaden. Kampanjen Made by Sweden är kanske den tydligaste indikationen på detta. I år har det, sedan 2010, kinesiskt ägda företaget en extra anledning att understryka sina skandinaviska rötter. Det är nämligen 50 år sedan portarna slog upp för fabriken i Torslanda på Hisingen i Göteborg.

Jubileet kommer uppmärksammas på olika sätt under året, nu närmast med invigningen av en ny karossfabrik den 24 april. Tanken är att den ska bli en del i grunden för Volvos intåg i produktion med vad som brukar kallas moduler. Först ut på Volvos skalbara modul, SPA, är XC90 som väntas lanseras senare i år.

Diskutera: Kommer Volvo klara sig 50 år till i bilindustrin?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-02 12:31
Janne G

Slog verkligen portarna upp först 1964? Vad jag förstår började man en småskalig produktion i fabriken i och med tvådörrars-Amazonen 1962. Jag antar att det var därför tvådörrarsmodellen ursprungligen bara fanns i svart - fabriken var inte redo för allt för många varianter. Det som hände 1964 var att man hade en officiell invigning eftersom fabriken då var färdig för fullskalig produktion.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-02 17:36
Volvo945an

Volvo kommer inte klara sig 50 år till, Volvo har sålt ut sig själv och idag rullar det dessvärre inte ut några bra bilar från fabriken. Men vi får vara glada över de 45 bra åren som det blev.

#3 • Uppdaterat: 2014-04-03 11:43
Hackenbush

Om det finns någon som kan få fart på Volvo så är det kineserna men det beror nog på vilken inriktning de tar.
Om de kör på "premium" segmentet så tror jag inte att Volvo kommer att sälja så mycket mer än de gör nu.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-03 20:24
burncreek

Li Shufu, ägare och styrelseordförande för både Geely och Volvo, vill se större och mer vräkiga bilar i stället för bilar med fokus på säkerhet och stram, skandinavisk design. Får han bestämma kommer Volvo PV bli som vilket, asiatiskt blingmärke som helst, som knappast lever några femtio år till.

#5 • Uppdaterat: 2014-04-04 07:51
Hackenbush

Att vi får se en kinesifiering av Volvo är ofrånkomligt och säkert behövligt för det behövs en design som tilltalar hela Europa och även asiatiska länder och där fungerar inte vår skandinaviska stil.
Kinesifieringen behövs för att öka försäljningen utanför Skandinavien.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.